Går du inn på barackobama.com, vil du raskt se at du kan logge deg inn for å få oppdatert informasjon om valgkampen til den amerikanske presidenten. Og den letteste måten å logge inn på, er å trykke på Facebook-knappen.

Trolig kommer flere millioner mennesker til å gjøre akkurat dette. Informasjonen de gir Obama ved å trykke på knappen, er en gullgruve for hæren av datanerder han har ansatt for å skape en digital kampanje som kan tilrettelegge et politisk budskap på en måte som aldri tidligere har vært aktuelt for amerikanske politikere.

– Den kandidaten som klarer å bruke Facebook på mest effektivt vis, kan også komme til å vinne krigen, sier Dan Siroker, en tidligere analytiker for Google som jobbet for Obama-kampanjen i 2008, til The Guardian.

Ett klikk gir mye info

Når Obamas støttespillere logger seg inn på siden hans med Facebook-knappen, gir de nemlig kampanjen hans tilgang til all den informasjonen de har offentlig tilgjengelig på profilen sin.

Hvor de bor, når de er født, hvilke venner de har – alt sammen er informasjon som vil gi Obama-kampanjen unik kunnskap om hvordan de skal selge inn presidentens budskap til sitt publikum.

De siste ni månedene har et hundretall dataeksperter sittet i Prudential-bygningen i Obamas hjemby Chicago for å bygge opp den digitale kampanjen. Langt flere amerikanere har en Facebook-konto nå enn for fire år siden, og dette gjør den politiske slagkraften av en slik strategi langt større enn i 2008.

Nerder mot milliardærer

Obamas folk håper at denne måten å drive valgkamp på vil gjøre det mulig for presidenten å overleve de mange negative TV-reklamene som er garantert å dukke opp på amerikanernes skjermer i løpet av høsten.

Den republikanske kandidaten, uansett hvem det måtte bli, vil ha et pengesterkt apparat i ryggen, både fra rike støttespillere og fra såkalte Super PAC-er, organisasjoner som juridisk sett er uavhengige men som har en tendens til å støtte en enkelt kandidat.

– Dette vil bli et valg der kampen står mellom nerdene og milliardærene, sier Sam Graham-Felsen, Obamas fremste blogger i 2008-valgkampen, til The Guardian.

Presidenten ser allerede ut til å lykkes i sitt forsøk på å nå ut til grasrota. Hittil i 2012 har han fått inn penger fra 1,3 millioner donorer. 98 prosent av disse har gitt 250 dollar eller mindre til kampanjen, noe som står i stor kontrast til hvordan alle de republikanske kandidatene – bortsett fra Ron Paul – samler inn sine penger.

Internett gir, internett tar

Internett er brukt som verktøy for å samle inn penger i flere tidligere valgkamper. I 2004 ble Howard Dean, som lenge lå best an i demokratenes nominasjonsprosess, regnet som banebrytende i måten han brukte nettet for å samle støtte blant vanlige velgere.

Howard Dean tapte til slutt nominasjonskampen mot John Kerry, ironisk nok delvis på grunn av at et uheldig valgkampskrik spredte seg over hele verden ved hjelp av nettstedet YouTube.

Og i 2008 ble Obamas bruk av sosiale medier regnet som en av årsakene til at han lykkes i å nå ut til så mange på grasrota, noe som igjen var en av hovedårsakene til at han vant en så klar seier over John McCain.