Hensikten er å dempe omfanget av kredittreklame rettet mot unge mellom 18 og 25.

— Det er gjort veldig mye bra for å forbedre innholdet i markedsføringen. Undersøkelser viser at det er omfanget av slik reklame som kanskje er det største problemet nå. Derfor bør vi vurdere om vi skal forsøke å få begrenset mengden. Via internett, direktemarkedsføring og stands eksponeres unge voksne nær sagt kontinuerlig for ulike typer reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Overflod

I ryggen har hun blant andre forbrukerminister Audun Lysbakken (SV). På en konferanse om unge voksne og betalingsproblemer i Oslo i november, pekte han på summen av kredittreklame som en av hovedårsakene til at stadig flere havner i trøbbel.

— Lovregulering er ett av flere tiltak vi vil vurdere, bekrefter Lysbakkens statssekretær Kirsti Bergstø (SV).

Også på Stortinget er det et sterkt ønske om å strupe flommen av kredittreklame.

— Det er ikke ulovlig i dag, men moralsk og etisk er markedsføringen av kreditt på nettet langt over streken. Vi er nødt til å begrense og om mulig forby den typen reklame rettet mot unge folk. De er i en helt annen økonomisk situasjon enn voksne, og de mangler erfaring med låneopptak. Derfor trenger de en helt annen beskyttelse, sier Gunn Karin Gjul (Ap), leder av familie- og kulturkomiteen på Stortinget.

Aggressiv markedsføring

På Facebook, Twitter, nettbutikker, blogger og spillnettsteder popper det stadig opp tilbud om ting du bare ha. Ofte opptrer reklamen i forkledning, for eksempel som konkurranser, lotterier eller "gratis" prøveabonnement.

Mangler du penger, er ikke det noe problem. Avbetalingsløsninger er sjelden mer enn et par tastetrykk unna.

Markedsføringen kan være like aggressiv på kjøpesentre, universiteter og andre steder der unge ferdes. Ikke alle er i stand til å gjennomskue argumentene fra skarpskodde selgere.

Resultatet ser vi blant annet i inkassostatistikken. En av sju aktive saker hos inkassoselskapet Lindorff gjelder unge mellom 18 og 25.

- Villedende

— Det er utrolig at det er lov til å hakke så intenst på unge mennesker som ikke har så mye kunnskap, sier Ragnhild Brusdal i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Som en av landets mest erfarne forskere på området, har hun sett hvordan kjøpepresset mot unge voksne har eskalert de siste årene. Kunnskapsnivået har ikke økt i samme takt.

I rapporten "Unge voksne og lånefinansiert forbruk" dokumenterer hun og kollega Lisbet Berg at andelen dårlige betalere nærmest eksploderer i aldersgruppen 18 til 25 år.

— Selv om markedsføringen følger lovens bokstav, kan den være villedende i den forstand at de unge ikke klarer å forstå konsekvensene. Ikke alle kan prosentregning. Mange sliter med å forstå hva rente er, og hva en betalingsutsettelse betyr i rene penger. Samtidig blir avtalene presentert i en lekker innpakning. Slik blir man på en måte litt lurt, sier hun.

Rente: 179 prosent

I samtaler med unge voksne har Forbrukerombudet avdekket at noen tror boliglån er vel så dyrt som forbrukslån. Det siste året har ombudet intensivert kontrollene, og funnet avbetalingsavtaler med en effektiv rente på opptil 179 prosent.

— Da snakker vi om penger som ruller ganske fort ut. Vi mener det bør være en grense for hvor høy renten kan være, sier Nergård, som i likhet med finansnæringen og statssekretær Bergstø peker på behovet for bedre opplæring i skolen.

Men også foreldrene må bli mer våkne, mener Nergård. Ifølge SIFO går betalingsproblemer til en viss grad i arv. 18-årsdagen kan være et godt tidspunkt for Det Store Samtalen om personlig økonomi. Alt for mange venter til poden kommer trekkende med en kjemperegning han ikke greier å betale.

— Det er dumt å få en dårlig start på voksenlivet. Derfor er det viktig å være føre var, sier Nergård.

Nyttige lenker:

Få svar på spørsmål om personlig økonomi:

www.ung.no/forbruker

Forbrukerombudets side for unge forbrukere:

http://www.facebook.com/ulurt

Rapporten "Unge voksne og lånefinansiert forbruk" fra SIFO:

http://www.sifo.no/files/file77850_oppdragsrapport_4-2011_web.pdf

Rapporten ”Unge voksne og betalingsproblemer” fra Forbrukerombudet:

http://www.forbrukerombudet.no/asset/4241/1/4241_1.pdf