Hvor er kassakøen kortest? Du har sikkert kjent på følelsen. Med bare et brød og en melkekartong å betale — og laaang kø i kassen.

Du prøver gjerne å bytte rekke, men bare for å oppleve at damen foran deg har glemt å kjøpe kattemat, som du må vente på at hun henter. Nå ønsker Bunnpris at det skal gå raskere å komme seg ut av butikken.

— Venting i kassakø er en dårlig opplevelse, både for kundene og for oss. Med selvbetjente kasser vil kundene oppleve mindre kø, og at de har kontroll over betalingen selv. Det tror vi vil gi en bedre opplevelse for dem som handler, sier Thomas Sandland, ansvarlig for Bunnpris-butikkene på Vestlandet.

Tror på de unge

Mandag starter kjeden sin første butikk i Bergen med selvbetjente kasser. Det er den andre butikken i sitt slag i Norge. I butikken i enden av Nygårdsgaten skal kundene skanne varene og betale selv.

Betalingen blir kun med kort. Tid skal ikke kastes bort på håndtering av mynter og sedler.

Butikken i Nygårdsgaten har mange studenter som kunder. Bunnpris-kjeden tror særlig de unge er klare for å ta i bruk selvbetjente kasser også på dagligvarer. Erfaringene fra en forsøksbutikk i Oslo viser det, ifølge Sandland. Sammen med butikkinnehaver Morten Hauso legger han siste hånd på arbeidet før åpningen.

— En ting er kundene, men dere gjør vel ikke dette uten at det er penger å hente også for Bunnpris?

— For oss er det aller viktigste å gjøre opplevelsen bekvem for kundene. Utfordringen i en butikk som dette er å ta toppene. Mange studenter kommer innom på samme tid og handler få varer. Men de opplever at betalingen tar tid. Med flere kasser vil vi øke gjennomstrømningen av kunder i de travleste periodene, og følgelig omsetningen. Det er nok hovedgevinsten. I tillegg vil vi kunne spare noe på personalressurser, forteller Hauso.

Lykkes prosjektet i Nygårdsgaten vil flere Bunnpris-butikker stå for tur.

Bedre teknologi

Sandland er trygg på at de vil lykkes med å la kunden gjøre kassajobben selv.

- Men dette har vært prøvd før, uten suksess?

— Det hadde med teknologien å gjøre. Nå er kassene utviklet og kundene har mer kontroll over skanning og betaling selv.

- Men det krever opplæring?

— Ja, og vi vil legge stor vekt på å veilede folk. Samtidig er det mange unge som handler her, og de tar dette raskt.

- Hva med øl, tobakk og såkalte aldersbestemte varer?

— Da vil ikke kassene virke, og det må komme en fra personalet som autoriserer kjøpet, forklarer Thomas Sandland, som understreker at det alltid vil være en manuell kasse i butikken.'

Vis finger - få øl

I fremtiden kan det også bli enklere å kjøpe aldersbestemte varer. Visma Retail, som har utviklet teknologien bak kassene, har nettopp fått klarsignal fra Datatilsynet om å bruke fingeravtrykk.

— Det er ikke lansert ennå, men det fungerer slik at første gangen du kjøper må du legitimere deg. Samtidig får du muligheten til å registrere deg med fingeravtrykk, som du kan bruke neste gang, sier Ivo Ølstørn, markedssjef i Visma Retail.

Han sier bruken av selvbetjente kasser er utbredt blant annet i Sverige, og at flere andre dagligvarekjeder i Norge nå vurderer slike systemer.

— Dette kommer mer og mer, og de andre kjedene følger selvsagt med på det Bunnpris gjør, sier han.

Møbelgiganten Ikea innførte selvbetjente kasser i 2007-2008, med godt resultat.

— Vår erfaring er at dette har økt effektiviteten veldig, men også at kundene er blitt mer fornøyde, sier kommunikasjonssjef Camilla Lindemann i Ikea.

Kundenes tilfredshet skyldes ikke minst at de slipper å stå så lenge i kø for å betale.

Populært blant de eldre

Halvparten av Ikeas kunder i Norge bruker nå slike «hurtigkasser». Lindemann tror det kunne ha vært flere, om ikke det hadde vært for at du bare kan bruke kassene om du har under 16 varer.

Det kan også være en av årsakene til at selvbetjeningskassene er mest populære blant de unge og de over 60, hvis en antar at barnefamilier har flest varer.

— Ja, men vi hadde trodd at kanskje de over 60 ville bruke vanlige kasser, men det har ikke vist seg å være riktig, sier hun.

Selv om systemet er basert på at du er ærlig og tar med alle varene når du betaler, har ikke Ikeas kunder falt for fristelsen.

— Nei, vi har ikke registrert noen økning tyverier som følge av bruk av hurtigkasser. Selv om vi er godt sikret med kameraer, medarbeidere og gjennomføring av stikkprøver, er dette en veldig hyggelig erfaring, sier Lindemann.