Nordgreen vil forby dagligvaregigantene å selge varer med tap. Nordgreen driver engrosvirksomhet med spesialmat fra de små matprodusentene, og hjelper dem inn hos de store matvarekjedene.

— Jeg angriper ikke kjedene, de jobber bare innenfor regelverket. Det er myndighetene som må sette en stopper for at kjedene kan selge mat med tap. Dette er innført i flere europeiske land, sier Nordgreen.

Kort reise, høye priser

Han mener at kortreist mat fra små produsenter blir langt dyrere enn hva de trengte å være, på grunn av blant annet billig juleribbe.

— Saken er nokså åpenbar. De store kjedene selger lokkevarer med tap, for å hevde seg i konkurransen. De tapte pengene må dermed hentes inn på andre varer. De andre varene er ikke de som media fokuserer på i sine prissammenlikninger, men varer som er litt uvanlige, som ikke lett kan sammenlignes mellom butikkene. Det betyr at eksklusive varer fra lokale produsenter blir dyrere enn de trenger å være, sier Nordgreen.

Selskapet har sendt en høringsuttalelse til Matkjedeutvalgets utredning, som ble fremlagt i vår. Matkjedeutvalget har ikke anbefalt et lovforbud mot å selge matvarer med tap, men et mindretall i utvalget mente dette. Mens Forbrukerrådet sier at salg med tap ikke nødvendigvis fører til noen ulempe for forbrukerne, og ikke anbefaler ikke et slikt forbud, vil Norges Bondelag ha forbud mot at for eksempel juleribben selges til spottpris. I Tyskland, Østerrike, Hellas og Frankrike er dette forbudt i dag. EU— parlamentet har ifølge Matkjedeutvalget gjort et vedtak som har ført til at EU vurderer et slikt lovforbud.

På fremmarsj

De spesielle matvarene er på fremmarsj i norske butikker. Det siste året har omsetningen av såkalte matspesialiteter økt tre ganger raskere enn dagligvaremarkedet totalt. Likevel utgjør produktene fra småprodusenter og andre matspesialiteter bare 1,9 prosent av hva folk bruker pengene på i dagligvarekjedene.

— Omsetningen av denne typen varer ville vært enda høyere om vi fikk en regulering slik at industrimaten ikke kunne selges med tap, hevder Ossie Nordgreen.

Når det gjelder tilgangen til matvarekjedene, har mye endret seg for mindre leverandører de to siste årene, forteller grossisten. Først var det politisk korrekt å fokusere på lokal mat fra små produsenter. I dag er det også gode penger å tjene også på spesialmaten.

— Kjedene ser at veksten er sterkere for de spesielle matvarene. Dermed tilpasser de seg hva folk vil ha. Forbrukerne er opptatt av lokal, eksklusiv og kortreist mat. Dermed blir dette også viktig for profileringen hos matkjedene. Og det er blitt langt lettere å komme til for de små produsentene, påpeker Nordgreen.

Hjelper småprodusenter

I Hordaland representerer han 18–20 mindre produsenter som selger sine varer til matkjedene gjennom Nordgreens selskap, Spesialgrossisten Troye AS. I fjor omsatte selskapet for nesten 80 millioner kroner og hadde drøye tre millioner igjen på bunnlinjen.

I NorgesGruppen innrømmer de at salg med tap skjer, men mener samtidig at produsenter av lokale matvarer nå prioriteres høyt hos matvarekjedene.

— Vi bekrefter at det i vårt marked finnes salg med tap. Priskonkurransen er så hard at det på enkeltprodukter blir negativ bruttofortjeneste. Og vår opplevelse er at forbrukere og medier synes dette er bra. Slik tror jeg også det blir fremover, sier Per Roskifte, konserndirektør for informasjon og samfunnskontakt i NorgesGruppen.

Skal ivareta de små

— Jeg skjønner at dette er frustrerende for utsatte småprodusenter. Samtidig prioriterer vi lokal mat høyt nå. Det samme gjør våre konkurrenter. I høst har vi etablert en innkjøpslinje som skal ivareta de minste aktørene, sier Roskifte.

Han forteller at de enkelte butikkene er langt mer interessert i lokal mat, men understreker at markedet er tøft.

— Det er ikke lett å lykkes med denne typen varer. Norske forbrukere sier de vil ha lokal mat, de kjøper det gjerne for å prøve. Men gjenkjøpsgraden er ikke like høy. Og det er den som avgjør om produsenten lykkes eller ikke, sier Per Roskifte.

Si din mening i kommentarfeltet under!

matgrafikk.JPG
SMÅTT ER GODT: Signe Raspeballer fra Førde.
EIRIK BREKKE
SMÅTT ER GODT: Skinke fra Bønes.
EIRIK BREKKE
SMÅTT ER GODT: Bringebærsaft fra Arna.
EIRIK BREKKE