På en pressekonferanse i Oslo i formiddag har Konkurransetilsynet offentliggjort at de nå vil tillate flyselskapene å gi bonuspoeng på deler av innenriksrutene i Norge.

Rutene det gjelder er:

  • Oslo — Bergen
  • Oslo - Stavanger
  • Oslo - Trondheim
  • Vi vurderer at konkurransen er tilstrekkelig robust på disse tre mest trafikkerte rutene i landet til å anbefale at disse unntas fra bonusforbudet, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.

På de øvrige flyrutene i Norge mener Konkurransetilsynet at bonusforbudet bør bli stående.

Ble innført for å stagge SAS

Innenriks flybonusprogram ble forbudt i Norge i mars 2002. På den tiden var det SAS, Braathens og Widerøe som hadde slike programmer. Forbudet ble begrunnet i at bonusprogrammene kunne ha en sterk lojalitetsskapende og innelåsende effekt.

— SAS har en monopolsituasjon og det gir dårligere tilbud. Derfor er det maktpåliggende å skape et minimum av konkurranse i norsk luftfart, sa tidligere konkurransedirektør Knut Eggum Johansen da han i sin tid forbød bonusprogrammene.

Norwegian-suksess

Dette forbudet har senere vært nevnt som en forklaring på hvordan Norwegian klarte å få fotfeste i det norske flymarkedet. Men nettopp Norwegians suksess har endret mye av argumentasjonen som i sin tid ble brukt av konkurransemyndighetene for å forby bonusprogrammene.

For to uker siden ble det klart at Norwegian har bestilt 222 nye fly fra Airbus og Boeing med en listepris på hele 127 milliarder kroner. De har også sikret seg rett på å kjøpe ytterligere 150 fly.

Tidligere i dag meldte Norwegian at selskapet i januar hadde 1.134.142 passasjerer. Det er en vekst på hele 17 prosent i forhold til samme måned i fjor.

I utgangspunktet skal det vektige grunner til for at Konkurransetilsynet - som i utgangspunktet vil ha så fri konkurranse som mulig - går inn og regulerer et marked i form av for eksempel et bonusforbud.

Selv om SAS kan ha mer å tjene på gjeninnføring av bonusprogram enn Norwegian, har altså Konkurransetilsynet funnet at bonusordningene igjen bør tillates.

Verst for Norwegian?

Konkurransetilsynet legger heller ikke skjul på at Norwegian kan tape på dagens beslutning:

"I dag er det Norwegian som antas å ha det minst attraktive bonusprogrammet. Ved en innføring av bonusprogram vil det på kort sikt kunne gå utover Norwegians lønnsomhet", skriver tilsynet i et brev til fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.

Tilsynet mener likevel at det på lengre sikt er åpent hvem som vil ha det mest attraktive bonusprogrammet. SAS-kunder som nå vil kunne opparbeide seg bonuspoeng innenlands, vil ha langt flere utenlandsruter å ta ut poengene på, enn Norwegians kunder. Men med Norwegians ekspansive planer, vil altså dette kunne endre seg i fremtiden.

Får professorstøtte

Konkurransetilsynet begynte i fjor med sin gjennomgang av bonusforbudet. Forslaget vil i dag bli overlevert fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. NHH-professorene Frode Steen og Lars Sørgard har utarbeidet en rapport som har vært sentral i Konkurransetilsynets vurdering.

- Den store forskjellen i det norske luftfartsmarkedet dreier seg om flypassasjerene står overfor monopol eller konkurranse. En full oppheving av bonusforbudet kan føre til et vesentlig svekket rutetilbud og flere monopolruter, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.
Marit Hommedal, Bergen Kommune