Tirsdag ble TV 2 AS' resultat for første kvartal kjent da en av eierne, A-pressen, la frem sitt kvartalsresultat.

For mediehuset med hovedsete på Nøstet er det hyggelig lesing.

— Starten på året har vært veldig god, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy.

Flere nye kanaler

Gjennom finanskrisen har TV 2 slanket staben med om lag 90 årsverk, men nå er tallet på vei opp igjen.

— Vi har flere nye satsinger på trappene. Vi jobber med en ny sportsnyhetskanal på TV, og vi har en økonomikanal på trappene. Økonomikanalen vil i første omgang kun være tilgjengelig på nett, og der er vi i full gang med ansettelse av reportere, sier direktøren.

De siste 10-12 månedene har selskapet ansatt rundt 50 personer, samtidig som ledelsen holder et nøye øye med kostnadene.

— Vi skal ikke havne i en situasjon hvor vi igjen må redusere antall ansatte, sier Indrøy.

Presset reklamemarked

Mye av veksten i TV 2s kvartalsresultat skyldes en solid vekst i reklameinntektene - hele 16,9 prosent.

— I siste halvdel av fjoråret var vi rett og slett utsolgt for reklameplass. Vi klarte ikke å plassere mer reklame enn det vi gjorde. Dermed har vi også klart å øke prisene fra nyttår, forteller Indrøy.

Lyst på nett

Et annet lyspunkt for TV 2 er TV 2 Sumo, mediehusets nettsatsing.

Under Nordiske Mediedager i Bergen i mai ble TV 2 Sumo kåret til årets nettsted av Mediebedriftenes Landsforening. I sin begrunnelse sa juryen at «Årets nettsted har skapt en betaltjeneste på nett som har vakt internasjonal oppsikt. Kanalen har utviklet en tjeneste som gir brukerne tilgang til eksklusivt og godt innhold på en forbilledlig måte. Vinneren har tatt utviklingen på alvor og sørger for at innholdet er enkelt tilgjengelig på flere ulike plattformer.»

Mer markedsføring

— Vi har hatt god vekst i antall abonnenter, selv om vi ikke har markedsført Sumo i særlig grad. Det kommer vi nå til å gjøre, sier Indrøy.

For det er Sumo som blir TV 2s satsingsområde for resten av 2011.

— Sumo er vår store satsing, og det kommer vil til å markedsføre kraftig resten av året, sier han.

I tillegg har teknologien som ligger bak Sumo blitt ettertraktet.

— Gjennom Vimond, et nytt selskap, har vi begynt å selge Sumo-teknologien vi har utviklet, sier Indrøy.

... men BA stuper

Løsslaget av BA falt med 25 prosent første kvartal i år målt mot samme periode i fjor. Per første kvartal stod løssalget for 24 prosent av avisens totale opplag.

Fallet i løssalget de tre første månedene i år var større enn annonseveksten på 23 prosent.

Samlet gikk avisen derfor fra et overskudd før skatt på 463 000 kroner de tre første månedene i fjor til et underskudd på 580 000 kroner i år.

STUPER: Løssalget stuper for BA, som endte i underskudd første kvartal.
SEAN MELING MURRAY