EU-kommissærene Connie Hedegaard for klima og Günther Oettinger for energi bekreftet mandag at de ønsker et tak på hvor stor andel av drivstoffet til transportsektoren som skal komme fra biodrivstoff med råvarer som brukes i matproduksjon.

De setter dette taket til 5 prosent.

— Det er feil å tro at vi presser på for biodrivstoff basert på matplanter. I vårt kommende forslag til ny lovgiving gjør vi det motsatte: Vi begrenser dette til det nåværende forbruksnivået, nemlig 5 prosent, heter det i en uttalelse fra de to.

Kontroversielt

EU har vedtatt at 10 prosent av transportsektorens drivstoff skal komme fra «fornybare kilder» som strøm eller biodrivstoff innen 2020. Målet er å få ned Europas klimautslipp.

Men bruken av biodrivstoff er blitt svært kontroversielt som miljøtiltak, og kritikerne peker på stigende matvarepriser og matmangel.

Biodrivstoff basert på matvekster konkurrerer om landbruksjord med vanlig matproduksjon, og rekordpriser på korn har fått kritikken mot EUs biotiltak til å vokse. Å hogge ned mer skog for å kunne dyrke mer gjør større skade enn miljøgevinsten er, lyder kritikken videre.

— Kommisjonen mener at biodrivstoff i perioden etter 2020 kun skal subsidieres dersom det ikke er produsert på avlinger som brukes til mat eller fôr, heter det i det nye lovforslaget som både nyhetsbyrået Reuter og nettstedet EUobserver har fått tilgang til.

Tenke nytt

Når EU-kommisjonen nå vil innføre et tak, må man tenke nytt om 10-prosentmålet. En stor del av dette målet var nemlig basert på biodrivstoff med råvarer som brukes i matproduksjon, melder Reuters.

Fremover ønsker EU-kommisjonen i stedet å satse på såkalt andre generasjons biodrivstoff, som produseres av biomasse og avfall.

Slikt biodrivstoff er foreløpig mye mer kostbart å fremstille enn drivstoff basert på matvekster som rapsfrø.