Les også:

Er du en av dem som bare må oppdatere Facebook-profilen med siste nytt fra stranden, eller ikke finner roen i hengekøya før du har sjekket nettavisene og e-postkassen, er det mobilt bredbånd og smarttelefonen som gjelder når sommerferien setter inn.

Så mange som åtte av ti solgte mobiler i 2011 forventes å være en surfeklar smarttelefon.

Salget av mobilabonnement med såkalte surfe— eller datapakker øker også kraftig. Langt mer enn mengden data som faktisk går over disse abonnementene, med det resultat at mange ender opp med å betale for mer data enn de laster ned.

Rapporten «Det norske ekommarkedet 2010», som Post- og teletilsynet (PT) nylig la frem, avslører at privatkunder med datapakke i gjennomsnitt laster ned 46 Mb i måneden, mens mobiloperatørene tilbyr og tar betalt for typisk 300–500 MB i måneden.

Forvirring

Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, tror dette misforholdet i stor grad skyldes uvitenhet og usikkerhet rundt mobilsurfing. Han antar mange ikke aner hva ulike surfeaktiviteter sjenerer av datatrafikk, og frykter monsterregninger og smartmobiler som går løpsk uten at man merker det.

Nortvedt har selv et abonnement med datapakke på 500 MB, men innrømmer at han bare bruker en brøkdel av hva han betaler for.

— Jeg leser for eksempel nettaviser uten billedvisning, og setter Spotify i offline-modus så fort jeg forlater en Wi-Fi-sone, sier Nortvedt.

Forbrukeransvar

Nortvedt er likevel klar på at det er forbrukerne selv som har hovedansvaret for kartlegging av eget dataforbruk og valg av abonnement, og mistenker ikke mobiloperatørene for å spekulere i at mange laster ned mindre data enn de betaler for.

På den annen side mener han operatørene kan bli flinkere til å veilede og hjelpe kundene til å finne rett produkt, samt tilby abonnement som samsvarer med folks reelle forbruk.

Forbrukerrådet har ikke fått spesielt mange klager på abonnement med datapakke, noe Nortvedt tror henger sammen med at mange ikke vet hva de faktisk laster ned i løpet av en måned.

Det tar tid før ny teknologi og nye brukervaner setter seg.

Nortvedt får støtte av direktør i Post- og teletilsynet (PT), Willy Jensen, som heller ikke ser bort fra at mange synes abonnement med datapakke er et praktisk produkt.

PT anbefaler at man bruker en måned for å kartlegge forbruket av datatrafikk, for så å bruke den leverandørnøytrale prisportalen Telepriser.no til å finne den abonnementstypen som passer ens eget brukermønster best.

Ikke enig

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, mener det blir feil å si at mange kunder betaler for mer data enn de bruker.

— Få kunder er «gjennomsnittlige». Noen bruker langt mindre enn 46 MB pr. måned, mens andre bruker vesentlig mer.

Krokan viser også til at databruk i surfepakkene er langt lavere priset pr. megabyte enn ved løpende MB-pris. Dessuten opplever Telenor at mange kunder synes det er vanskelig å forholde seg til hvor mye data de faktisk forbruker, og derfor er villige til å betale litt ekstra for den forutsigbarheten rikelig med data eller en fastpris gir.

Selv om vi tjener mer penger på datatrafikk enn tidligere, er det likevel langt igjen til at data utgjør den største delen av omsetningen. Dette er følgelig ingen melkeku for oss, sier Krokan, og understreker at Telenor bestreber seg på å veilede kunder som ligger på feil abonnement til alternativ som passer bedre.

Kundehjelp

Også kommunikasjonssjef i NetCom, Øyvind Vederhus, mener det er viktig at kundene velger abonnement og pakker ut fra eget behov. For å gjøre valget enklere inkluderer Netcoms fastprisabonnement datapakker fra 75 MB og oppover til fri bruk.

— Vi kan ikke forvente at alle kundene våre kjenner verdien på en Megabyte, og vi må derfor sørge for å gi råd og eksempler på hvor mye surfing du får for en gitt datamengde, sier Vederhus.

Bruker du lite eller ingen data, kan det lønne seg å velge et abonnement der du kun betaler for det du bruker og ikke noe mer.