Mens foreldre er på jobb og barna på skolen, sørger polske anleggsgartnere for at hagen til familien i Skådalen vil kaste glans over nabolaget til sommeren. Familien ønsker å være anonym. Gresset rulles ut og dekker jordflekken som er omkranset av kantstein i granitt. Rundt plenen er det plantet vintergrønt og løvfellende trær, sypress og barlind. I likhet med stadig flere familier i Oslo og Akershus, har familien i Skådalen valgt å overlate planleggingen av hagen til landskapsarkitekter og byggingen til anleggsgartnere. — Det siste året har vi hatt en 20-30 prosent økning av folk som ønsker en full plan over hagen sin og vi ser at vi får stadig flere konkurrenter. Ettersom man ser at nordmenn legger igjen millionbeløp i hagene sine, har stadig flere landskapsarkitekter satset på privatmarkedet, sier Yvonne Dengin, daglig leder i hagedesignselskapet med samme navn.

Hager til tre millioner

Knut Geir Bjartland, leder i norske anleggsgartnere, bekrefter trenden. - Stadig flere anleggsgartnere, som tidligere har jobbet for offentlige eiendomsbesittere, har gått inn i privatmarkedet. Privatmarkedet er nærmest uuttømmelig akkurat nå, for når folk er ferdig med å pusse opp bad og kjøkken, vil de pusse opp uteområder, sier Knut Geir Bjartland. De fleste som setter bort planlegging og bygging av hagen betaler rundt 500 000, i tillegg til rundt 15 000-30 000 i året på vedlikehold. Men det er ikke uvanlig at folk betaler fra en til tre millioner kroner for en ny og moderne hage, sier Dengin.

Bruker mest i Oslo og Akershus

Det er særlig i Oslo og Akershus at penger til hagen sitter løst. - Våre analyser viser at folk i Oslo og Akershus bruker 3000 kroner hver på hagerekvisita i året, mens de i resten av landet bruker 2000 kroner. Folk på denne kanten av landet kjøper større og dyrere planter. Mens hortensia-ampler til 700 kroner går veldig unna i Oslo, selger de ikke i Trondheim og i Bergen, sier Jaan Ivar Semlitsch, daglig leder i Plantasjen. Plantasjen omsatte planter og hagetilbehør for rundt 900 millioner i Oslo og Akershus i fjor. En 20 prosents økning fra 2006. - Folk bruker gjerne fire ganger så mye penger for å få en stor og flott plante utenfor huset sitt med en gang, istedenfor å vente på at den blomstrer i juni. At folk velger å investere såpass mye i hagen sin henger nok sammen med at den er noe alle ser. Ingen vil jo ha en dårligere hage enn naboens, sier Tommy Tønsberg, redaktør i Hagetidend.


Hva betyr hagen din for deg? Si din mening i kommentarfeltet under! SMS: Skriv AFTEN, mellomrom, din mening og send til 1985. Pris pr. melding kr. 1.Du kan også sende en epost.