— Vi er ikke helt enige ennå. Men den gamle mobilen gikk i stykker. Nå er det smarttelefon som gjelder, sier Tove Omdal, som er i ferd med å sondere mobildisken på Expert i Åsane. Sønnen Bjørn Ove Rydningen (19) skal ha ny telefon, og mor betaler.

— Nå skal man jo være på nett hele tiden. Jeg betaler frem til våren. Så må han betale abonnementet selv, sier hun.

- Vil øke mye

Smarte mobiltelefoner har satt fart i folks ønske om å surfe på nettet uansett hvor de måtte være. Nå er mobilabonnement med datapakke i ferd med å bli allemannseie. På to år har antall privatabonnement med datatrafikk økt fra 7000 til 175.000, viser tall fra Post- og teletilsynet. Tar man med dem som er betalt via jobben, er det nesten en halv million slike abonnement i Norge i dag.

— Vi vil se en betydelig vekst i datatrafikk på mobil. Brukerne av smarttelefoner surfer nok ennå mye over trådløse nettverk. Men med nye abonnementsløsninger for mobilen, gjerne til fast pris, vil surfingen via mobilnettet øke mye, sier telekomanalytiker Erlend Espedal i TNS Gallup.

I 2011 bruker norske husholdninger gjennomsnittlig 6152 kroner årlig på mobilabonnement. Det er den desidert største utgiftsposten i vår mediebruk. Totalt anslår TNS Gallup at norske husholdninger bruker 13,5 milliarder kroner på mobilabonnement årlig. Med mange smarttelefoner under juletreet vil utgiftene mest sannsynlig øke videre.

Kontroll over utgiftene

— Skal du ha en datapakke inkludert i abonnementet må du betale for det. Kombinert med at det blir flere smarttelefoner, vil utgiftene til mobilabonnement i husholdningene vokse. Dette blir en konsekvens av brukervanene, sier Espedal.

Telekom-eksperten tror norske forbrukere etter hvert vil endre syn på mobilregningen.

- Etter hvert vil brukerne ønske løsninger med fast pris, fordi de da føler at de har kontroll over utgiftene. Det blir mer likt slik vi tenker om strømregningen. De vil slippe å tenke på hva de bruker hver dag. Flere vil nok også finne ut at fastpris blir det rimeligste alternativet, sier Erlend Espedal.

Den kraftige veksten i antall abonnement med datapakker har likevel ikke slått tilsvarende ut i datatrafikken i nettet. Det har flere årsaker. For dem som liker å være tidlig ute er det muligens viktigere å ha siste mote i telefon og abonnement, enn selve bruken.

— Betaler for mye

— Folk ser ut til å være veldig optimistiske med tanke på hvor mye de benytter seg av datatrafikk fra mobiltelefonene. For trafikkøkningen i datanettet står ikke i stil med den store økningen i antall abonnement. Her betaler nok en del for mer kapasitet enn de benytter, sier informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet.

Utviklingen skyter likevel fart. Telenors tall viser 50 prosent økning i datatrafikken i mobilnettet det siste året. I Telenors nett er det nå halvparten som har en smarttelefon.

Elisabeth Aarsæther mener folk må bli mer bevisste på hvordan de bruker mobilen.

— Det er viktig å finne ut hvilken type mobilbruker man egentlig er. Mange kjøper en smarttelefon og tror de skal ta steget inn i surfeverdenen i stor stil. Men tallene viser at databruken ikke blir så stor. Særlig gjelder det bruk av tyngre tjenester som TV og video. Brukere som i stor grad bare ringer og sender meldinger selv om de har en smarttelefon, bør velge abonnement ut ifra dette, sier Aarsæther.

I het diskusjon

Foran mobildisken i Åsane er mor og sønn i het diskusjon om hvilket tilbud som er det beste.

— Det virker jo greit med disse totalpakkene på abonnement, som teleselskapene lokker med. Da er jo alt inkludert. Samtidig koster det jo. Pipen fik en litt annen lyd når ungdommen ble klar over at han måtte betale selv etter hvert. Så vi blir nok enige, sier Tove Omdal.

Varehussjef Alf Engen hos Expert i Åsane bekrefter trenden.

— Svært mange går for abonnement som har datatrafikk inkludert. Om de har bruk for alt vil vise seg. Flere vil være online hele tiden. Men jeg tror også mange kjøper dette like mye for å sjekke hva de eventuelt går glipp av, sier Engen.

Bruker du mye på mobilen? Si din mening i feltet under!

mobil-datapakke.JPG