— Kontrollene er med på å redusere faren for ulykker og miljøskader, sier underdirektør Alf Tore Sørheim i Sjøfartsdirektoratet til Adresseavisen.

Hittil i år har Sjøfartsdirektoratet gjennomført 532 uanmeldte inspeksjoner, eller havnestatskontroller, av utenlandske skip i norske havner. Ni skip er holdt tilbake, ett skip to ganger.

— Andelen skip som holdes tilbake på grunn av alvorlige feil og mangler er høyere sør i Europa enn i Norge. Dette tar vi som et tegn på at kontrollene våre virker. Vi holder tilbake færre skip enn før på grunn av feil som fører til risiko for mannskap, skip eller miljø. Målet er å hindre at skip som ikke holder god standard, opererer i våre farvann, sier Sørheim.

Per Idar Smørsgård, som leder Sjøfartsdirektoratets stasjon i Trondheim mener standarden på skipene og forholdene om bord stort sett er bra.

— Tiden da såkalte «rustholker» trafikkerte norske farvann er forbi. Ulykkene i dag skyldes ofte at mannskapet er overarbeidet og ikke følger godt nok med. I noen tilfeller er det også for lite bemanning, sier han. (©NTB)