• Jeg har aldri sett noe sånt før, sier havneinspektør.

Når Ramform Titan legger til ved Skolten Nord i Bergen (se kart til høyre) lørdag, tror ikke havneinspektør Terje Strømsnes det vil gå upåaktet hen.

Det er 70 meter bredt. Det er alvorlig bredt. Jeg har aldri sett noe sånt Havneinspektør Terje Strømsnes

— Jeg har bare sett bilder av skipet. Det er noget spesielt. Folk kommer til å sperre øynene, sier Strømsnes.

«Har aldri sett noe sånt»

— Det er 70 meter bredt. Det er alvorlig bredt. Jeg har aldri sett noe sånt, sier havneinspektøren.

Skipet, som ble døpt i april, er ifølge Petroleum Geo-Services (PGS) det mest kraftfulle og effektive marine seismikkfartøyet noensinne.

HELT PROPELL: «Ramform Titan» er det kraftigste seismikkfartøyet i verden. Kraftverket leverer 18 MW strøm til tre propeller som hver yter 6000 kW. Skipet er fullt operativt med bare to av propellene og har to separate maskinrom, ifølge maritimt.com.
PGS

Det er også verdens bredeste ved vannlinjen. Med en lengde på 104 meter og bredde på 70 meter — to meter mer enn fotballbanen på Ullevål stadion - blir det gjerne beskrevet som et strykejern.- Ramform Titan tar seismikk til et nytt nivå. Vi har kombinert den mest sofistikerte teknologien i bransjen, med de kraftigste og mest effektive fartøy i bransjen, sa en stolt PGS-konsernsjef Jon Erik Reinhardsen i en pressemelding tidligere i år.

1500 fotballbaner

Sklipet har 24 streamervinsjer med kapasitet for 12 kilometer streamere, som gir en enorm fleksibilitet og redundans for høykapasitetsoperasjoner. Hun har med over 6000 tonn med drivstoff og utstyr, og tauer rundt på et nettverk av flere hundre tusen opptakssensorer over et område større enn 12 kilometer.

Det tilsvarer nesten 1500 fotballbaner, eller 3,5 ganger Central Park. Les mer i denne brosjyren.

Ifølge anløpslisten til Bergen havn skal skipet med 20.000 bruttotonn bli i byen i en uke. Det ligger nordvest for Trondheim torsdag kveld - på MarineTraffic.com kan du følge skipets kurs.

Det er ukjent hva Ramform Titan skal i Bergen, men hun er på vei fra en offshoreinstallasjon i Nordsjøen til en annen.

— Men jeg tviler på at det er noe spennende, sier Strømsnes.

Han sier at selve anløpet ikke vil by på problemer.

— Nei, hun har bredde helt fra Skolten til Sandviken. Hun kunne lagt til ved Jekteviken også.

Møtte stor motstand

Historien startet med en skipsingeniør som ikke ville bygge som Noahs Ark, og en PGS-ansatt som ble inspirert av et spionskip.

— Jeg ønsket å finne en annen skrogform enn det som ble etablert i et påbud fra Vårherre i 1. Mosebok. Helt siden den gang har verden fortsatt å bygge smale, lange skip i forholdet 1:6, sa skipsingeniøren Roar Ramde til Aftenposten.no i fjor.

Ramde jobbet lenge med det nye designet, men møtte stor motstand, også fordi kraner og havner ikke var tilpasset en slik skrogform. Aftenposten stilte også spørsmål om det var verdens styggeste skip.

— Det virket som en håpløs oppgave å få noen til å bygge noe slikt, sier han.

Til slutt slo Forsvaret til. De skulle bygge et «hemmelig» spionskip for å overvåke russerne i Barentshavet. Samtidig var Einar Nilsen i nystartede PGS på jakt etter en båt med liknende egenskaper. Etter å ha hørt rykter om spionskipet kom han i kontakt med Ramde, ble overbevist, og sikret PGS avtale om enerett på seismikkskip med hans karakteristiske design.

— Ja, den brede bakenden er helt unik og er nå blitt et ikon i bransjen. Alle forbinder oss med denne type skip, sa kommunikasjonsdirektør Tore Langballe i PGS til Aftenposten i fjor.

Hva synes du om skipet? Diskuter under:

TIL KAI: «Ramform Titan» legger til ved Skolten Nord lørdag.
Google maps