På verdensbasis ventes flybransjen å oppnå overskudd på 3 milliarder dollar, tilsvarende omtrent 18 milliarder kroner, melder IATA, som mandag la frem sine oppdaterte bransjeprognoser under en stor konferanse i Beijing.

Akkurat dette tallet er uendret fra rapporten som ble lagt frem i mars, men organisasjonen har gjort store geografiske justeringer i sine spådommer:

Fra milliardoverskudd til så vidt i pluss

Ineffektiv trafikkontroll

Europeiske flyselskaper ventes å få et samlet tap på 1,1 milliarder dollar (tilsvarende 6,6 milliarder kroner), som er nesten dobbelt så mye som IATA spådde i mars. Det vil også være det største tapet i europeisk luftfart noensinne.

— Etterspørselen er bedre enn ventet så langt i år. Drivstoffprisene er nå lavere enn tidligere antatt, men det er på grunn av forventningene om økonomisk dårlige tider fremover. Krisen i eurosonen står i veien for en forbedret lønnsomhet, sier Tony Tyler, toppsjef i IATA, i en pressemelding.

I tillegg til de dårlige tidene i økonomien, peker IATA på stadig høyere skattenivå, «ineffektiv trafikkontroll» i luftrommet og høye kostnader knyttet til «lite gjennomtenkte markedsreguleringer».

Overskuddene på verdensbasis har falt fra 15,8 milliarder dollar og en margin på 2,9 prosent i 2010, til en margin på 1,3 prosent i fjor. Årets samlede overskudd for bransjen vil ifølge IATA gi en resultatmargin på bare 0,5 prosent.

— Selv om flyselskapene står overfor de vanlige utfordringene som høye drivstoffpriser og økonomisk usikkerhet, er det regionale bildet varierende. Selskapene i Amerika ser bedre utsikter for 2012. Resten av verden ser redusert lønnsomhet. For europeiske flyselskaper svekkes næringslivet så raskt at det resulterer i betydelige tap, sier Tyler ifølge meldingen.

Tap og konkurser

Prognosene legger følgende antagelser til grunn:

— Historisk sett har flyselskapene gått i minus når verdens BNP-vekst faller under 2 prosent, skriver IATA.

Organisasjonen mener selv at det er større risiko for at prognosene skal være for optimistiske enn for pessimistiske.

— For noen få måneder siden var en mulig oljepriskrise den største risikoen. Nå er alle øyne igjen rettet mot Europa. Markedene forventer at eurosonens statsgjeldskrise intensiveres og fører til økonomisk ødeleggelse. Men med lite klarhet om hvordan europeiske ledere vil takle situasjonen utover å tilføre mer likviditet, er risikoen for en kraftig nedjustering av de økonomiske prognosene veldig virkelig. De neste månedene blir kritiske og utfordringene er store, sier Tyler ifølge meldingen.

Bare i årets første kvartal tapte SAS omtrent 1 milliard norske kroner før skatt, av en omsetning på omtrent 8,2 milliarder. Norwegian tapte på samme tid 0,4 milliarder norske kroner før skatt og omsatte for 2,4 milliarder.

I tillegg har Spanair, Malev, Cimber Sterling, Skyways og datterselskapet City Airline gått konkurs så langt i år.