Mange lesere har kontaktet BT med spørsmål om det lett malingsslitte lasteskipet som har ligget landfast siden begynnelsen av november.

Noen har lurt på om eieren var slått konkurs og om båten ville bli liggende lenge, men det er ikke tilfelle. At publikum lurer, er ikke rart.

Båten lå lenge for salg på Askøy, før den etter motortrøbbel i Nordsjøen måtte slepes til kai i Bergen.

Mer om det siden.

Syv ulike navn

Lasteskipet er 114 meter langt, største bredde er 15,8 meter og bruttovekt er 4371 tonn. Skipet ble sjøsatt 20.12.1990 og døpt Argut. Siden har skipet hatt seks ulike eiere og navn. Se bare:

I mars 1996 skiftet skipet eier og ble omdøpt til Tyro.

I mars 2004 overtok det Malta-baserte rederiet Sider Navi International skipet, som fikk navnet Sider Gulf.

Åtte måneder senere kom det kom nye eiere til. Rederiet Septiba Shipping i Pireus, Hellas het den nye eieren og skipet ble omdøpt til Irmgard.

Eierskiftene fortsatte i høyt tempo.

Nye åtte måneder senere var det britiske Afiya Shippings tur, og skipet fikk navnet Afiya.

Juni 2011 overtok rederiet Inka Shipping i London og det ble føyd en S til i navnet, kanskje for enkelthets skyld?

For i oktober, mens skipet lå for kai på Askøy, ble det omdøpt til Red Cat og registrert med enda en ny eier, det London-baserte rederiet Siriac International LTD.

Til Marikoven

Det var under navnet Afiya skipet kom til Bergen i mai i år. Senere ble skipet flyttet til Marikoven på Askøy. Her ble det foretatt to kontroller med skipet, disse avdekket til sammen 11 mangler, ingen av disse alvorlige nok til å holde skipet tilbake.

Skipet lå for salg på Askøy og ble omsatt to ganger før det 3. november kunne kaste loss med kurs for Italia. Ifølge skipets havneagent i Bergen, skulle det gå på gjødselfart i Middelhavet.

Inntil det siste eierskiftet hadde skipet for øvrig seilt under flagget til St. Kitts og Nevis, en liten vestindisk øystat med 50.000 innbyggere, og et flatemål mindre enn Askøys. Nå skiftet skipet til panamansk flagg

Under nytt navn, nytt flagg og nye eiere endte seilasen med motorhavari like vest for Bergen. Båten gikk inn i noe garn, som satte seg i propellen. Det førte til varmgang i motoren og full stopp. To slepebåter kom skipet til unnsetning og fikk det tauet inn til Bergen.

Ting tar tid

Siden har det ligget ved Festningskaien, men på ingen måte uvirksomt. Da BT ringte skipets agent mandag 28. november, skulle det etter planen seile fredag samme uke, men torsdag denne uken lå skipet fortsatt til kai.

— Det har pågått reparasjoner hele tiden, men det som ofte skjer med eldre skip er at det dukker opp nye feil. det har derfor vært flere runder med reparasjoner, sier Helge T. Seim i Bergen Agent.

Flere mekanikere var i sving fredag, bekrefter havnevakten som slapp dem inn på havneområdet. Men når skipet kan gå, tør ikke Seim å spå om.

— Det kommer noen deler på mandag. Vi håper båten seiler i neste uke.

Til påstanden om at rederiet er konkurs, sier Seim.

— Vi har i hvert fall fått penger til å betale for reparasjonene.