OPPDATERT:

I en pressemelding skriver Ventelo at de nå forbereder seg på å stenge ned nettet for Ludo mobils kunder innen utgangen av februar.

Årsaken til nedstengningen er Ventelos konkursbegjæring av Idar Vollviks tre selskaper innen Ludo-systemet. Bakgrunnen er at Ludo mobil ikke har betalt for leveransene fra Ventelo, som leverer mobildekning for Ludos kunder.

Ludo mobil var i ferd med å bli stengt i begynnelsen av februar, men fikk på plass en avtale med Ventelo i siste sekund.

Ludo tjenester skulle holdes i gang mot en forhåndsbetaling på én million kroner. I tillegg skulle 20 millioner kroner som skulle betales innen 16. februar, for å dekke Ludos gjeld til Ventelo. Disse pengene har ikke kommet, og det er årsaken til at konkursbegjæringen nå opprettholdes.

Har ikke varslet egne kunder

Post— og teletilsynet påla i går Ludo mobil å orientere sine egne kunder om beslutningen om nedstengingen innen klokken 09 i dag. Det har selskapet ikke gjort.

Vi skal motta kopi av et slikt varsel, og det har vi ikke fått. Så vi tar utgangspunkt i at det ikke har blitt varslet, sier informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther til Aftenposten.no.

- Hvordan ser dere på det?

— Det er åpenbart noe som kan være problematisk for sluttkundene. Vi er opptatt at abonnementene har nett som fungerer, og at de varsles innen rimelig tid når det er en mulighet for at det ikke lenger vil være tilfelle, sier hun.

Ludo-sjef Idar Vollvik har fremdeles ikke betalt utestående gjeld til Ventelo, og kundene hans mister trolig mobildekningen innen utgangen av februar.
SCANPIX

Gjennomfører nedstengningen

Post— og teletilsynet understreker at Ventelo har rett, men ikke en plikt til å stenge ned nettet. Det betyr at Ventelo kan ombestemme seg om partene kommer til en løsning. Men det kommer neppe til å skje, sier Ventelos kommunikasjonsjef Heidi Egede-Nissen.

- Vi forholder oss nå til vedtaket som gir oss rett til å stenge ned, og at vi gjennomfører konkursbegjæringen, sier Ventelos kommunikasjonsjef Heidi Egede-Nissen til Aftenposten.no.

- Betyr det at Ludo-kundene mister summetonen om en uke?

— Vi jobber for å gjennomføre den retten vi nå har fått.

- Så Ludo-kundene bør nå se seg om etter en annen mobiloperatør?

— Det får enhver kunde selv vurdere. Vi forholder oss nå til retten vi har fått, og vil stenge ned for å begrense våre egne tap, sier hun.

«Jobber med løsning»

Aftenposten.no har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Idar Vollvik, som er administrende direktør for Ludo mobil - uten å lykkes.

Like etter klokken 14 postet han følgende beskjed på sin egen Facebook-side:

«Jippi! Du er trygg, kjære Ludo-kunde! Løsning er på plass, og du vil få summetone fra ny nettleverandør. Du vil motta informasjon om kort tid om hvordan dette blir gjennomført i praksis. Men vær trygg – Ventelo-saken vil ikke få noen innvirkning på din mobiltilgang! Idar/Ludo mobil»

Det foreligger ikke flere detaljer om hvem den «nye» nettleverandøren er.

Ventelos kommunikasjonssjef er ordknapp når det gjelder dialogen mellom Ventelo og Ludo, men erkjenner et stykke på vei at de ikke lenger prøver å få til en løsning med Vollvik som innebærer at Ludo-kundene beholder summetonen.

- Så det er slik at det ikke er kontakt mellom Idar Vollvik og Ventelo om en løsning?

- Vi kan vel si at det er riktig, sier Egede-Nissen.