Les Aftenpostens servicetester:

  • Elbutikkene:
  • Strømselskapene:
  • Bankene:

Ventelo ble i kveld kåret til det selskapet som har best kundeservice. Det skjer under de såkalte «Call Center dagene 2009» som avholdes i Oslo i disse dager.

Kåringen er et resultat av en omfattende test av kundeservicen til 56 selskaper fra ni ulike bransjer.

Selskapet Ventelo kom aller best ut. De fikk 86,7 poeng totalt. Til sammenligning fikk det dårligste selskapet i testen lave 47,1 poeng.

Innenfor hver bransje kom følgende selskap best ut: Tele2, If, Riks TV, SectorAlarm, Stena Line, Ventelo, Fjordkraft, Postbanken og Dagens Næringsliv.

Sjekk vår samleside for servicetester

Fornøyd

— Vi er strålende fornøyd. Det er en blanding mellom å være ekstremt stolt og ydmyk, sier Kamilla Sharma, direktør for kundeservice i Ventelo, til Aftenposten.

— Dette er en gledelig nyhet for alle som jobber med kundeservice i Ventelo.

- Er du overrasket?

— Både ja og nei. Jeg er overrasket fordi vi fremdeles har ting vi bør bli bedre på. Men vi har tro på det vi driver med og føler vi hele tiden kommer et skritt nærmere målet om å gi best kundeservice, sier hun.

Hvor kommer Nokia fra? Ta vår mobilquiz her!

Satser på telefon og web

Undersøkelsene er gjennomført av selskapet SeeYou, et selskap som blant annet jobber med å teste ulike selskapers kundeservice (se faktaboks).

— Er det overraskende at mobilselskapet Ventelo vant?

— At vinneren er fra en bransje som oftest møter sine kunder på telefon eller web - det er dette de selv satser på - er ikke overraskende, sier salgssjef i SeeYou, Reidar Skorpen.

Men han mener de større selskapene i mobilbransjen burde klart seg bedre.

— At nettopp Ventelo som selskap vant overrasker oss i forhold til at det i mobilbransjen er mange andre, store aktører som har holdt på lenge, og har store og profesjonelle kundesentre som burde gjort det bedre, sier han.

«At avis scorer lavt sier vel litt om at disse selskapene ikke har satset nok på å være god på telefon.»
Reidar Skorpen, salgssjef i SeeYou.

Les også:

Bank og avis nederst

Av de ni ulike bransjene er det bank og avis som kommer dårligst ut.

Som bransje kommer avis aller nederst, med 67,2 poeng — hele 10 poeng under bredbåndsfirmaene.

Bankene får som bransje 67,4 poeng, og er dermed nest dårligst.

Se utfyllende tabeller nederst i saken.

— Er dette en overraskende rangering?

Reidar Skorpen i SeeYou synes det tross alt er forholdsvis jevnt mellom bransjene, og ser det som et tegn på at det er mange kundesentre som tross alt fungerer bra.

— Men det er litt overraskende at energi og bank kommer så langt ned på listen, sier han og tilføyer:

— Bank møter oftere kundene sine på telefon enn før, og energi møter kun kundene på telefon og web. De burde vært bedre.

— At avis scorer lavt sier vel litt om at disse selskapene ikke har satset nok på å være god på telefon.

Kundemøtet er avgjørende

Skorpen påpeker at kundene i større enn før møter selskapene pr. telefon og via web/e-post.

— Dette er en utfordring for bransjen. Man går fra en betjeningskultur til en salgskultur, der man må utnytte muligheten for behovsavklaring og salg i hvert eneste kundemøte, sier han.

— Forbrukerne er interessert i dette. Det er jo de som opplever en kundeopplevelse når de henvender seg til selskapene. Hvordan kundemøtet skjer er helt avgjørende for begge parter i forhold til om det blir et kundeforhold eller ikke, sier han.

Kundebarometer:

Er du enig i kåringen? Hva mener du om disse selskapenes kundeservice? Del din mening med andre lesere i kommentarfeltet under saken.

Interessert i artikler om personlig økonomi?

Sjekk vår samleside for servicetester

Rangering av ni bransjer — totalresultat

Plassering Bransje Poeng
1 Bredbånd 77,3
2 Forsikring 75,8
3 TV Distr. 75,6
4 Sikkerhet 73,3
5 Transport/Reise 73,0
6 Mobil 72,5
7 Energi 71,9
8 Bank 67,4
9 Avis 67,2

Kilde: SeeYou

Disse firmaene var best på kundeservice innen sin bransje

Firma Bransje
Tele2 Bredbånd
If Forsikring
RiksTV TV Distr.
SectorAlarm Sikkerhet
Stena Line Transport/Reise
Ventelo Mobil
Fjordkraft Energi
Postbanken Bank
Dagens Næringsliv Avis

Kilde: SeeYou

Testernes kommentarer til Ventelos kundeservice:

«Kundebehandler var svært hyggelig, delte konkret og lettfattelig kunnskapen kundebehandler hadde om abonnementene.»

«Totalinntrykket av samtalen er meget god. Jeg var i kontakt med en hyggelig og blid kundebehandler som på en grei og enkel måte opplyste hva de kunne tilby meg. Skulle jeg ha behov, kontakter jeg gjerne dette selskapet igjen.»

«Kundebehandleren var hyggelig og behagelig. Startet samtalen med å introdusere seg selv og selskapet. Personen snakket rolig og tydelig. Kundebehandleren virket svært interessert i å prate med akkurat meg.»

«Jeg kom meget raskt frem til en kundebehandler, det tok kun ca. 20 sekunder. Kundebehandler presenterte seg og hadde en meget vennlig stemme.»

Kilde: SeeYou