Fra 3. juni gikk Skyss over til et såkalt toprissystem, eller ombordstigningstillegg. Billetter kjøpt om bord i bussene, kostet fra denne datoen 40 kroner. Prisen på forhåndskjøpte billetter forble uendret på 29 kroner.

Foreløpige tall fra Skyss viser en reduksjon på 44 prosent i antall billetter som er kjøpt kontant hos bussjåførene.

Penger spart

— Hvorfor betale 40 kroner på bussen når billetten er billigere på automaten? spør Jannike Isaksen og gjør akkurat det Skyss ønsker: Kjøper billetten før bussturen.

En del spørsmål har det vært, men det er naturlig. Mye tyder på at folks billettvaner er endret. Den utviklingen håper vi fortsette

— Jeg betaler ikke til bussjåføren hvis jeg kan unngå det. Tidligere hadde jeg periodekort, men nå reiser jeg ikke like mye med bussen. Derfor kjøper jeg enkeltbilletter. Vanligvis bruker jeg automatene, men det hender også at jeg bruker mobiltelefonen til å skaffe meg billett, sier hun.

- Går det greit å kjøpe billett på automatene?

— Som regel, men noen ganger har de ikke virket. Da ser det ut som om de er tomme for billetter, og det er ikke noe kjekt, sier Jannike Isaksen.

- Bedre enn ventet

Skyss er så langt strålende fornøyd med folks nye billettvaner.

— Omleggingen har gått bedre enn ventet. Vi føler selv at vi har lyktes godt, og at innføringen av ombordtillegget har fungert etter hensikten, sier Skyss-direktør Oddmund Sylta.

Hensikten er todelt: Redusere kontanthåndteringen og dermed øke sikkerheten for bussjåførene, og at bussene skal bruke mindre tid på holdeplassene, og dermed komme fortere frem.

- Har dere registrert tidsbesparelser?

— Det er det for tidlig å si noe om, men vi kommer til å følge nøye med på dette fremover, sier Sylta.

Skyss har fått få klager på at billetter kjøpt hos sjåførene er blitt dyrere.

— En del spørsmål har det vært, men det er naturlig. Mye tyder på at folks billettvaner er endret. Den utviklingen håper vi fortsetter, sier Skyss-direktøren.

Seksdoblet butikksalg

Det er spesielt salget av billetter i kiosker og butikker som har eksplodert. Skyss-billettene ble tilgjengelige i disse salgsleddene fra mandag 22. april. Den første måneden var det få som benyttet seg av denne muligheten til å skaffe seg billett. Etter innføringen av ombordtillegget er butikk- og kiosksalget seksdoblet. Disse billettene er gyldige i ett år, og mange velger derfor å kjøpe flere billetter samtidig.

Mobilbilletten er også blitt mer populær. Etter at prispåslaget om bord i bussene ble innført, ble det solgt sytti prosent flere billetter ved hjelp av smarttelefoner. I forrige uke var Skyss Billett den sjette mest nedlastede appen i App Store reiseliv.

Automatsalget har også tatt seg kraftig opp. Bergenserne fikk automatbruken inn i blodet da Bybanen kom for tre år siden. Det er nemlig ikke mulig å kjøpe billetter hos vognførerne. Bruken av KontantSkyss til kjøp av enkeltbilletter har også økt etter prisøkningen om bord i bussene.

Trenger tid

Skyss presiserer imidlertid at det er nødvendig med en lengre evalueringsperiode for å få mer presise og nøyaktige tall, men tendensen foreløpig er krystallklar: En betydelig reduksjon i kontantsalget om bord.

Det totale antallet solgte billetter til buss og bane har holdt seg stabilt etter at ombordtillegget ble innført.

Hva mener du om billetprisene?