Etter mange år med formidabel vekst i oljeinvesteringene har næringen støvsugd arbeidsmarkedet for ingeniører, mens offentlig virksomhet og småbedrifter har slitt betydelig med å få tak i denne yrkes­gruppen. Eidsnes selv er utdannet oljeingeniør fra NTH, og startet sin karriere som feltingeniør. Fredag snakket han til ingeniørstudenter ved Høg­skolen i Bergen, og lovet dem minst like spennende jobber i Statens vegvesen som det oljeindustrien kan tilby.

Konkret trenger han rundt 30 nye ingeniører bare til Svegatjørn-Rådal-prosjektet på veien mellom Os og Bergen. Dette er et prosjektet til 6,4 milliarder kroner som påbegynnes neste år, og skal stå klart i 2020.

Helt nye konsepter

Det var ikke bare dette prosjektet veisjefen kunne lokke med. Han trakk opp hele køen av milliardprosjekter langs E39, som til dels krever løsninger som aldri har vært prøvd før, selv ute i den store verden. Kjøretiden mellom Bergen og Stavanger skal i løpet av neste tiåret halveres fra dagens nivå på 4,5 timer. Dette karakteriserer Eidsnes som en av de største samferdselsrevolusjonene her til lands noensinne.

Han merker allerede en økt interesse fra ingeniører om å få jobbe i Vegvesenet, og tror det har sammenheng med innstrammingene i oljesektoren, og at man for første gang på lenge opplever overtallige ingeniører der.

Må ned i lønn

Også hos bemanningsbyrået Vex-Gruppen på Straume, som hovedsakelig har rekruttert til oljeindustrien, opplever en ny hverdag for oljeingeniørene.

- Det er stor pågang på de ingeniørstillingene vi har mot næringen. Så vi kan stort sett plukke på øverste hylle når vi rekrutterer, sier daglig leder, Bente Moen Borge.

Hun opplever også at overtallige i hele oljeindustrien søker seg over til offentlig virksomhet og andre næringer.

- Det betyr at de må ned i lønn?

- Ja, de må ned i lønn. Og for mange synes det faktisk ikke å være noe kjempeproblem å gå ned 100.000 kroner eller mer i lønn, sier Borge.

Generell optimisme

Også i spørreundersøkelsen som Bergen Næringsråd, og deres søsterorganisasjoner rundt Bergen, har laget, uttrykker ledere i oljebransjen en litt mer pessimistisk forventning til fremtiden enn andre næringer. Men noe dramatisk forskjell er det ikke snakk om.

- Den samlede bildet er jo veldig positiv. Det er fortsatt en stor optimisme der ute blant våre medlemmer. Det er flere som venter seg økt omsetning, overskudd og antall ansatte enn de som ser for seg nedgang, sier daglig leder av Bergen Næringsråd, Marit Warncke.

Også blant selskapene i oljebransjen er det flere ledere som tror på en økning i antall ansatte neste år (36,4 prosent), enn de som spår færre ansatte (24,7 prosent).

Det samme gjelder forventningen til lønnsomhet og omsetning. En trend i under­søkelsen er at de store selskapene ikke er like optimistiske som de mindre.

Samfunnsnytte og lønn

På Høgskolen i Bergen har Håkon Skagen entret scenen i auditoriet. Han har i likhet med tilhørerne studert ingeniørfag ved Høgskolen i Bergen. Og han valgte jobb i Statens vegvesen i 2010 lenge før man fikk stagnasjonene i oljeindustrien. Han kunne fortelle at han under sin korte karriere i Vegvesenet hadde jobbet med veibygging, rassikring, byutvikling og med sykkelveier.

Skagen sa ingenting om lønn, men kunne forsikre at hverdagen var svært variert og spennende.

- Dessuten føler jeg at jeg gjør en samfunnsnyttig jobb, sa den unge ingeniøren.