Forhandlere av forbruksvarer anvender i økende grad nisjepregede nettsider for å nå forbrukerne, ifølge en undersøkelse av Jupiter Media Metrix (JMM). Slike forhandlere kjøpte 55 prosent av nettannonsene sine hos nisjetjenester første kvartal 2001. Dette gir en økning på 44 prosent mot året før.

— Tallene viser at forhandlerne bruker nettsider som henvender seg til spesifikke demografiske segmenter i befolkningen, sier senioranalytiker i JMM, Mike May, til Reuters.

Eksempelvis bruker alkoholforhandlere sider for sports- og bilinteresserte. 77 prosent av de besøkende til slike tjenester var i løpet av første kvartal 2001 menn. Kosmetiske firmaer bruker sider dedikert til mote, barn og familieliv for å nå kvinner.

De fleste av forhandlerne innefor den undersøkte kategorien unngår annonsekjøp i de store mediene. På nett eksperimenterer de online-reklame, gjerne på mindre nettsider.

Forhandlerne har også økt annonsekjøpet på internett betydelig, stikk i strid med ekspertenes spådommer. Mange nettbaserte medier i USA og Europa har varslet annonsesvikt.(Origo)