2001 blir kanskje det siste året en rekke nettpublikasjoner med kvalitetsinnhold er gratis, tror Pontus Herin, ekspert hos markedsanalysebyrået Redeye. Utviklingen er dog ikke nødvendigvis negativ, mener han.

— Betalingsalternativet for kvalitetsinnhold vil slå ut de dårlige og gi de skikkelige aktørene en reell sjanse, mener han.

Mange nettaviser tok inn risikokapital for ett år siden, og det er disse pengene som brennes av nå. Risikokapitalmarkedet er dødt og avisene må leve på annonseinntekter. Kampen om annonsekronene hardner til. Nettaviser som ikke har et printbasert alternativ i ryggen blir taperne, tror Herin.

Mister lesere Annonsemarkedet blir ikke bedre av at enkelte rene nettaviser mister lesere. I Norge mistet Spray-eide Nettavisen mange tusen lesere både på daglig og ukentlig basis i løpet av første kvartal 2001, ifølge en undersøkelse fra Norsk Gallup.

I tillegg leser ikke nettbrukerne reklamen, viser en undersøkelse fra det danske analysefirmaet Perception Research & Consulting (PRC).

— Surferne unngår reklamen, hvis de i det hele tatt oppdager den. Folk søker informasjon på nettet og ignorerer bevegelse, blink og farger, sa konsulent i PRC, Lars Jacobsen, til Jyllands-Posten nylig.

En gang førte den alminnelige begeistringen for internett til et forholdsvis stort annonsesalg. Annonsekundene har blitt mer realistiske og skeptiske. Nå vil de ha noe igjen for pengene, sier Jacobsen.

Det finnes tall som tyder på at nettannonsemarkedet i Sverige raste 60 prosent i mars, forteller Pontus Herin i Redeye til Dagens Industri. Dersom indikasjonene holder stikk, betyr det trolig at det nettbaserte annonsemarkedet svekkes mer enn andre annonsemarkeder, skriver den svenske næringslivsavisen. I fjor stod nettannonseringen for 1,8 prosent av den totale annonseringen. Nå har andelen falt til 1,2 prosent, ifølge Herin.(Origo)