Søkelys på ny teknologi Tekst: Einar Spang einar.spang@bt.no

På Elektronikksenteret traff vi Egil O. Laastad i Betongconsult. Han var inne for å se om Magcom-telefonen han hadde bestilt var kommet. Selv om pensjonistalderen er passert, er han fortsatt i full sving, nå med ansvaret for restaureringen av Den Nasjonale Scene.— Mobiltelefonen er et nødvendig verktøy for meg. Når jeg har bestilt en Magcom, er det fordi jeg prøvde den en periode. Da satt jeg på toget i England kunne jeg sjekke e-posten om en viktig bekreftelse fra en leverandør var kommet. At jeg i min alder også ser på at den har minimal stråling i forhold til andre, er en annen sak.- Vi er avhengige av å være tilgjengelige og følge opp kontinuerlig i kritiske situasjoner, sier Laastad.- Men blir ikke tilgjengeligheten en plage?- Nei, den styrer jeg. Jeg har flere forskjellige numre, og etablerer gjerne et kontantkortnummer for prosjekter som har behov for umiddelbar kontakt med meg. På den måten kan jeg skru av alle de andre, sier Laastad, som også understreker at det er bra å slippe og måtte innom kontoret for å sjekke om en viktig beskjed er kommet. Slik gir mobile tjenester oss mindre stress, sier han.