Aspiro omsatte for 230,6 millioner svenske kroner i 2011, som er en økning på rundt 25 prosent fra året før, ifølge en pressemelding.

Men resultat etter skatt for videreført virksomhet endte på 40,4 millioner i minus. Tapet var imidlertid tre ganger så stort i 2010. Aspiro driver innenfor ulike mobiltjenester, men det er musikken som står for veksten. 147 prosent økning i betalende brukere er omtrent som selskapet regnet med.

Selskapet ble startet i Norge, har hovedkontor i Oslo, men er børsnotert i Stockholm.

Selge eller ikke selge?

Eierne i Aspiro vurderer i disse dager om de skal takke ja til et bud fra det norske mediekonsernet Schibsted. Schibsted eier i dag 19,59 prosent av Aspiro-aksjene, og har satt som betingelse at de må få et «ja» fra minst 90 prosent av eierne for at oppkjøpet skal realiseres.

Styret i Aspiro har anbefalt eierne å takke ja til tilbudet, som verdsetter selskapet til 340 millioner kroner.

Men en gruppe aksjonærer har tatt til motmæle, og samlet seg på Facebook.

Facebook-gruppen kaller seg «Aspiro — var med och säg nej till skambudet från Schibsted!». Gruppen teller 231 medlemmer og hevder å sitte på over 12 prosent av Aspiro-aksjene.

«Skambud»

Gruppen forklarer sitt engasjement med følgende på Facebook-siden:

«Schibsted har lagt ett skambud på Aspiro - 1,65 per aktie. (tidigare bud på 3,30 gick inte igenom - Aspiro är intressantare idag - ett bud borde absolut ligga ÖVER 3,30 idag.)»

Dersom budet aksepteres, får Schibsted kontroll over musikktjenesten Wimp, en ledende leverandør av streamingtjenester for TV og musikk og en av Spotifys største konkurrenter.

Aftenposten eies av Media Norge, som igjen eies av Schibsted.