Fylkesrådmannen sier nei til den nye flybussruten, men daglig leder Robert Aasmul har godt håp om at fylkespolitikerne vil snu vedtaket når de behandler den kommende uke.

— Det er jeg sikker på. De vil se av søknaden vår at det er behov for en slik rute. Å si nei til en ny bussrute er i strid med all fornuft og miljøpolitikk, sier Aasmul.

Trakk lodd om holdeplass

Konkurransen om flybusspassasjerene har vært knallhard siden Flybussbergen etablerte seg. Selskapet har tapt penger på å konkurrere med den etablerte Flybussen. Men fredag skjedde det noe som får Aasmul til å juble av optimisme.

— Vi vant loddtrekningen om hvem som skal få stå fremst med bussene sine på Flesland. Nå er det våre busser som vil stå fremst, sier Aasmul.

Plassering av bussene på Flesland har vært et av de store stridstemaene i striden. Flybussbergen har hevdet at Flybussen bevisst har parkert busser foran deres, for å skjule dem for passasjerene. Og Flybussen anklaget sin konkurrent for å kapre passasjerer allerede i avgangshallen. Striden endte med håndgemeng mellom sjåfører fra de ulike selskapene.

Nå må begge flybussene flyttes i noen måneder, fordi Flesland skal bygges om.Fredag foretok derfor Avinor en loddtrekning mellom destridende partene om hvem som skal få den fremste bussplassen påFlesland.

— Det ble Flybussbergen, men de vil ikke stå langt frahverandre. Jeg tror begge selskapene er fornøyd med plassen, siersikkerhetssjef Lasse Solberg i Avinor.

Fikk millioner

— Det skal bli veldig spennende å se passasjerutviklingen etter at vi overtar plassen om rundt fire uker, sier Aasmul.

Tidligere i sommer skrev BT at Flybussbergen trengte kapitaltilførsel for å overleve. Egenkapitalen på fire millioner kroner var brukt opp. Nå har eierne av selskapet gitt klarsignal for fortsatt satsing. Ti nye busser til en verdi av 20 millioner kroner er kjøpt inn.

— Passasjergrunnlaget har gått jevnt og trutt oppover, og vår nye rute fra Nesttun er godt mottatt. Vi har klokkertro, sier Aasmul.

Det har han også på den planlagte ruten mellom Loddefjord og Flesland.

— Transportøkonomisk Institutt har sammen med Avinor laget en rapport som viser at det er behov for å opprette en rute der, sier han.

Askøy i neste omgang

Selskapet har søkt om løyve for en flybussrute mellom Storavatnet terminal og Bergen lufthavn. Det er søkt om 8 ruter tur-retur på hverdager i tidsrommet 07.00 – 21.00, ingen ruter lørdager og tre ruter til flyplassen og fem i retur på søndager.

Bussruten er tenkt å kjøre strekningen Storavatnet terminal – Loddefjord terminal – Bjørgeveien – Knappetunnelen – Ytrebygdsveien–Kokstadvegen–Flyplassvegen – Bergen lufthavn. Prisen vil være den samme som på Flybussbergens busser fra Bergen sentrum.

— På lengre sikt ønsker vi å utvide ruten til å starte i Kleppestø, slik at det kommer flybusstilbud også i Askøy, sier Aasmul,

- Konkurrerer med Skyss

Samferdselsutvalget skal behandle saken kommende uke. Men administrasjonen innstiller til politikerne om å si nei til søknaden fra Flybussbergen.no.

«Den omsøkte ruten vil være i direkte konkurranse med et offentlig rutetilbud som har et større nedslagsfelt, flere avganger og lavere pris», skriver fylkesrådmann Rune Haugsdal i sin innstilling.

Han viser til at Skyss' linje 23 i dag kjører samme strekningen. Linjen har 17 avganger hver vei på hverdager, og henter en del av inntektsgrunnlaget sitt fra flypassasjerer. Grunnlaget for denne ruten kan falle bort dersom den får konkurranse, mener Skyss.

— Det er veldig overraskende. Jeg kan ikke se at vi vil konkurrere med linje 23. Den bruker i dag 57 minutter fra Storavatnet til Flesland, og kjører via Fyllingsdalen og Sandsli. I realiteten er det nesten ingen flypassasjerer som tar den ruten, mener Aasmul.