Les også:

— Telefonen min hadde ikke vært i nærheten av vann, jeg ble utrolig provosert av at de påsto det. Derfor valgte jeg å ta saken hele veien, sier Julie Muren til Aftenposten.no.

Forbrukerrådet får stadig henvendelser fra forbrukere som opplever det samme.

Skyldte på fukt

iPhonen hennes var litt over ett år gammel da lyset på skjermen plutselig sluttet å fungere. Hun leverte inn telefonen til reparasjon.

— Jeg kunne nesten ikke se hva som sto på skjermen, sier hun.

Men svaret hun fikk fra Kjedehuset var:

«Væskeindikator på telefon er utslått! Din telefon har dessverre blitt utsatt for væskeskade. Skadeomfang er ukjent. Dette dekkes ikke innunder produktets garanti. Ikke mulig å reparere.»

Ba om dokumentasjon

Dette ville ikke Muren godta, ettersom hun sier telefonen aldri har vært utsatt for vann. Derfor tok hun kontakt med forbrukerrådet som ba om mer dokumentasjon fra Kjedehuset.

Kjedehuset fremla etter dette flere bilder som viser sprekker i telefonen. Selskapet mener dette gjør den mindre beskyttet mot fuktskader.

Forbrukertvistutvalget mener disse sprekkene ikke beviser hvordan væsken skal ha kommet seg inn i telefonen og at det heller ikke er påvist at væske er årsaken til feilen.

Vant frem

Derfor har de nå avgjort at Muren har krav på en ny telefon.

— Jeg er veldig glad for at jeg vant frem. Jeg visste at jeg hadde en god sak, sier Muren.

Informasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos sier Forbrukerrådet stadig får klager knyttet til mobiltelefoner og fuktproblematikk.

- For noen år siden gjennomførte vi en undersøkelse for å se hva mobiltelefoner egentlig tåler og det viste seg at de tåler hardhendt behandling og mye fukt, sier Halsos.

Han mener bransjen har blitt flinkere til å fremskaffe det nødvendige bevismaterialet for fuktskader, men at det fortsatt hender forhandlere skylder på fukt selv om det ikke er tilfellet, når en telefon slutter å fungere.

— En telefon skal tåle norsk temperatur og vær, sier Halsos.

- En telefon skal vare tre år

Halsos understreker at forbrukerne har krav på dokumentasjon fra en grundig undersøkelse dersom forhandleren mener telefonen er fuktskadet eller har en annen skade.

- Jo nyere telefonen er, jo lettere er det å finne frem i en reklamasjonssak. Men høyesterett har slått fast at man kan forvente at en telefon skal vare tre til fire år. Jo dyrere telefonen er, desto større grunn er det til å klage, påpeker Halsos.

— Kjedehuset AS ønsker ikke å kommentere saken før vi har foretatt en vurdering i samråd med vår advokat, sier Erik Kluften til Aftenposten.no.