Det siste anbudet Tide har vunnet har en tidsramme på sju år, og gjelder sentrum, Bergensdalen og Bergen vest fra og med 1. desember. Anbudet ble vunnet i skarp konkurranse med Fjord 1 Partner og Norgesbuss. I denne rutepakken skal Tide sette inn 85 nye busser.

— Vi skal gå noen runder med en god del forskjellige bussleverandører først. Dette anbudet gir oss mulighet til mer langsiktig tenking og det sikrer oss volum, sier Jostein Hatlebrekke, administrerende direktør i Tide Buss.

Klar i august

Selskapet fikk nylig rutepakken Bergen nord (Åsane) og Bergen sør (Fana). I de rutepakkene kommer det henholdsvis 108 og 120 nye busser. Teller man med nye busser på Osterøy, skal Tide kjøpe rundt 400 nye busser til en kostnad av nærmere 600 millioner kroner. I rutepakken Bergen sør er det allerede i drift 120 nye Volvo-busser. I Åsane kommer det Mercedes gassbusser og Irisbus Iveco.

I Bergen nord skal bussene være klare i august. Deretter skal det gå på løpende bånd fremover.

- Klare til å bla opp

— Nå er vi klare til å bla opp. Det er store investeringer i nye busser, langt over en halv milliard kroner. Nå blir det total fornying. Vi er klare til å sette bussene i bestilling så snart klagefristen for anbudet er gått ut. Vi har store vekstambisjoner. I dag har vi en markedsandel på 12 prosent i bussmarkedet i Norge, og vi ønsker å komme over 20 prosent så fort som mulig, sier Hatlebrekke.

Flere anbud

Nye busser er ikke bare til glede for busspassasjerene.

— Det har et annet aspekt også. Sjåførene våre beholder både arbeidsplass, arbeidsmiljø og arbeidskolleger. Sjåførene har en stor utfordring med en situasjon som ikke er optimal. Jeg må berømme sjåførene våre, som lenge har kjørt med slitt og gammelt materiell. Det er dyrt å holde liv i en gammel busspark, men vi har ikke kunnet kjøpe nye busser uten å vite om vi får bruke dem, sier Hatlebrekke.

Store penger

Det er store penger Skyss må ut med til Tide. Sentrumskontrakten koster Skyss 147,2 millioner kroner i året i syv år.

— I Bergen sør ligger kontrakten på over 150 millioner kroner i året, og for Åsane-kontrakten snakker vi om over 190 millioner kroner årlig, sier kontraktsansvarlig i Skyss, Karl Inge Nygård.

Askøy og Sotra-pakken er siste som skal ut på anbud.

— Dette er en av de største rutepakkene i Hordaland. Vi har ikke fått inn anbud ennå, så jeg vil ikke forskuttere pris, sier Nygård.

Tide vunnet et anbud i Trondheim og har jobbet med både Kristiansand og Oslo uten å lykkes så langt. Men både Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal står for tur.

Er du fornøyd med at Tide fortsatt skal kjøre bussene i Bergen? Si din mening.