Det sier internasjonal salgssjef Frank Van den Steen i British Midland til bt.no.

Flyselskapet starter opp daglige flygninger mellom Bergen og London Heathrow 1. april.

Satser på næringslivet

— Vi tror det er en fordel at vi flyr til Heathrow. Flyplassen ligger mye nærmere London sentrum enn for eksempel Gatwick, og den er mer brukt som transittflyplass, sier Van den Steen.

British Midland er i samme Star Alliance-familie som SAS. Fra før flyr Star Alliance-medlem Lufthansa mellom Bergen og Frankfurt.

28. mars starter også det lille svenske flyselskapet Skyways en direkterute mellom Bergen og Stockholm. Tre ganger om dagen på hverdager kan du fly direkte til Sveriges hovedstad.

— Vi håper på å nå næringslivet og andre som vil spare tid ved å unngå å mellomlande på Gardermoen, sier kommersiell sjef Peter Browall i Skyways.

Selskapet vil sette inn 50-seters jetfly mellom Vestlandets og Sveriges hovedsteder.

Sa opp 1000

Finanskrisen traff flybransjen svært hardt. British Midland tapte 197 millioner pund, mer enn 1,8 milliarder kroner, i 2009. — Vi har restrukturert selskapet fullstendig. 1000 personer mistet jobben, og vi fjernet en rekke ruter vi ikke tjente penger på, sier Van den Steen.

British Midland kuttet blant annet flygninger til Tel Aviv, Brussel, Amsterdam, Palma på Mallorca og Venezia. Bergensruten er blant dem som skal få selskapet på fote igjen.

— Hvis vi fyller 60-65 prosent av setene, kommer vi til å tjene penger på ruten til Bergen, anslår Van den Steen.

Dersom den daglige avgangen skulle bli en suksess, kommer British Midland til å vurdere flere avganger fra Bergen.