— Vi hadde ambisjoner om 50 løyvehavere innen 2014. Med dette tempoet kan vi allerede klare det innen sommeren, sier Hasnat Ahmad fra Christiania Taxi.

De har mottatt nærmere 30 søknader om overflytting fra sin eksisterende sentral, og over halvparten kommer fra Bryggen Taxi.

- Etterlengtet tilbud

— De fremstår som et ordentlig og solid selskap. Vi er rundt 15-16 stykker som har levert søknad om overgang til dem, sier Ilyar Ibrahim fra Bryggen Taxi.

De samme årsakene skisserer drosjeeier og søker Radjabu Storris, også han fra samme sentral.

— Gitt at de får sentralen på plass, så har det vært et etterlengtet tilbud for oss, sier Storris.

Attraktive drosjeeiere

Om litt under to uker skal fylkeskommunen i Bergen avgjøre om Oslo-giganten Christiania Taxi får starte sentral eller ikke i Bergen.

Styreleder Toralf Alsaker i Bryggen Taxi kjenner til at mange av sentralens drosjeeiere er nysgjerrige på det nye selskapet.

— Ja, det er vi klar over. Og det er fritt opp til alle løyvehavere i Norge å melde seg inn i andre sentraler, med unntak av de begrensninger som løyvemyndighetene setter, sier Alsaker.

Bryggen Taxi er eid av løyvehaverne, i motsetning til flere av sentralene i de store byene som er eid av investorer.

Alle som driver taxivirksomhet må ha løyve fra fylket.

— Siden det ikke skal deles ut nye løyver, vil en ny sentral i Bergen måtte lokke til seg nye løyvehavere fra andre sentraler. Det vil dermed svekke disse sentralene, sier Alsaker.

Kan bli seks sentraler

Selv om nærmere 30 løyvehavere allerede har søkt om overgang, er det ingen automatikk i at disse forsvinner fra sentralen de jobber for i dag.

Overgangssøknaden er dermed ingen oppsigelse, men søkerne står fritt til å gå over til en annen sentral etter tre måneder.

Christiania Taxi lokker blant annet med gratis taksameterutstyr.

— Vanligvis må du betale 14 000 kroner hver gang du bytter sentral, sier en av søkerne, som ønsker å være anonym.

- Mer enn nok

I Bergen er det fri overgang mellom sentralene, bortsett fra Bergen Taxi. De sitter i dag på rundt 60 prosent av alle løyvene, noe som er maksimalt antall.

Hvis Christiania Taxi får starte i Bergen, blir det i alt seks ulike taxisentraler i byen.

— Prinsipielt er vi positive til konkurranse. Men med for mange sentraler blir det veldig utydelig hva den enkelte står for og hva de skal levere. Personlig mener jeg at fem sentraler er mer enn nok for Bergen, sier daglig leder Jan Valeur.

Det eventuelle inntoget av Christiania Taxi i Bergen har de ikke merket så mye til.

— Jeg tror ikke at noen av våre drosjeeiere vil bytte sentral, men det er naturlig at andre kan ha lyst til å prøve andre konsepter, sier Valeuer.