— Åh, gud! Ikke spør!

Moteblogger, eksmodell og NHH-student Betty «Bachz» Yuan har åpnet klesskapet i jentekollektivet i Sigurds gate.

Hun drar frem den ene lekre designerkjolen etter den andre. 90 prosent av klærne er kjøpt i utlandet, mesteparten i motemetropolene.

I bokhyllen står små, eksklusive bæreposer på rekke og rad: Dior. YSL. Prada. Marc Jacobs.

Men Yuan vil altså ikke si nøyaktig hvor mye hun bruker på klær.

— Alt jeg tjener i hvert fall. Jeg må se på det som en investering, men det er vel litt "illusional"..., sier 22-åringen, som anslår at hun månedlig reiser utenlands.

AVHENGIG: -Shopping er min «guilty pleasure». Jeg shopper når jeg er lei meg, når jeg er glad – når som helst, sier NHH-student, eks-modell og moteblogger Betty Yuan (22). 90 prosent av garderoben hennes er kjøpt i utlandet.
SILJE KATRINE ROBINSON

— Bygger statusI 1995 brukte nordmenn skarve 24 milliarder (2011-kroner) av egne penger mens de var på reise i utlandet. I fjor brukte vi 72 milliarder kroner.

— Folk bygger sin egen status og anseelse gjennom sine reiser, sier førsteamanuensis Terje Slåtten. Han forsker på reiseliv ved Høgskolen i Lillehammer.

Mat, transport, overnatting, klær og annen shoppingaktivitet inngår i tallene. Også innkjøp på dagsturer over grensen er tatt med.

— Inntektsutviklingen i Norge i denne perioden er nok en viktig årsak til økningen. Samtidig er det blitt billigere å reise enn før. Det er også blitt lettere å reise, sier seniorrådgiver Tor Halvorsen i Statistisk sentralbyrå.

Han peker på at passkontrollene er bygget ned og at det er direktefly til langt flere byer enn tidligere. Dermed kan man komme både billigere, hurtigere og enklere frem til reisemålet.

Jobben med på stranden

Reiseundersøkelser underbygger tallene. Fra 2002 til i fjor økte antall feriereiser til utlandet kraftig, ifølge SSB. I samme periode sank antall ferieturer innenlands.

Førsteamanuensis Terje Slåtten peker også på mer ferie og fritid, og ikke minst mer fleksibel arbeidstid som medvirkende årsak til økningen.

— Mulighetene til å jobbe seg opp fri er gode for mange. Dessuten kan stadig flere ta med seg jobben på ferie, og sitte på hotellet eller stranden med PC-en. Sammen med betraktelig billigere flybilletter til en del steder, har dette senket terskelen for å reise ut ganske mye, sier forskeren.

Parallelt med velstandsoppbyggingen har mange nordmenns syn på ferie endret seg. Slåtten peker på at stadig flere vil kombinere ferie med selvutvikling og å lære noe nytt. Nordmenn går på matkurs, for å lære å synge, male og smake på vin, ifølge forskeren.

Skryter på Facebook

Slåtten mener at mange flere enn før bruker ferier som et middel til å bygge egen anseelse hjemme.

— Før tok man med seg suvenirer. Nå er bilder av oss selv i en spennende kontekst utenlands blitt suveniren. Man tar med seg opplevelser hjem.

Anseelsen bygges blant annet ved å fortelle om turen i tekst og bilder på Facebook.

— Før fortalte man dette til noen hjemme. Nå kan man fortelle det til alle på Facebook, og håpe på positive tilbakemeldinger: "Wow, gjorde du virkelig det!?"

Mediepress forsterker oppfatningen at utlandsturer er tingen å gjøre, mener forskeren.

— Vi kan stadig vekk lese om hvor mye penger vi har her, og hvor billig det er i enkelte land, tror Slåtten.

- Ønsker å skille seg ut

Tilbake i Sigurds gate forteller Betty Yuan om hvorfor hun tror det er blitt så populært å shoppe i utlandet.

— Man er jo ute på reise for å brenne penger. Ute får man tak i ting som man ikke har her hjemme. Folk har jo lyst til å skille seg ut, sier hun.

Yuan har i en årrekke deltatt på de store moteukene i Europa, og har det siste året også blogget om mote for magasinet Elle.

— Den norske og skandinaviske stilen er litt for minimalistisk og streit. Den preges av janteloven om at du ikke skal skille deg ut, sier hun.

Handler du i utlandet? Del dine erfaringer!

husholdninger kjøp i utlandet.jpg