— Det er ingen tvil om at den nye ordningen gjør det mye mer attraktivt å fly via Oslo Lufthavn. Vi vil absolutt vurdere nye utenlandsruter i lys av dette, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS.

Det var søndag kveld regjeringen varslet at de ønsker å endre transfer-reglene på Gardermoen. I dag er det nemlig slik at utenlandspassasjerer som skal videre med innenriksfly er nødt til å sjekke inn bagasjen på nytt.

VIL TJENE MER:- Vi vet at dagens transferordning ikke er så lett som den kunne vært. Først og fremst vil vi tjene på å fly flere passasjerer som følge av dette, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS, som er et såkalt nettverkselskap.
Bjørn H. Stuedal

Milliardinntekter

Ordningen har fått navnet «One stop security» og vil være oppe og gå i løpet av 2015.

— Dette er et viktig grep som skulle kommet for lenge siden. Norge er ett av få land som hatt en så omstendelig prosedyre så lenge, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

De har regnet seg frem til at flyselskapene etter hvert vil kunne øke inntektene med 1,8 milliarder kroner årlig som følge av nye ruter og flere reisende. Også nettoinntektene ved lufthavnene er ventet å øke med 200 millioner kroner i året.

— Gardermoen vil i større grad bli et knutepunkt på lik linje med Heathrow og Schiphol. Dermed blir det enklere for norske flyselskaper å sette opp interkontinentale ruter fra Gardermoen, sier Lothe.

Bergen neste

Mot slutten av prøvetiden på tre år skal regjeringen vurdere om ordningen blir permanent. Det er imidlertid naturlig at også de større byregionene som Bergen og Stavanger vil kunne henge seg på, mener Lothe.

— Planen er at Flesland, Værnes og Sola skal komme etter med samme ordning. Resultatet blir et mye større tilbud av interkontinentale ruter fra flere steder i Norge, sier han.

NHO Luftfart har beregnet full effekt av den nye transferløsning etter tre til syv år. Nåverdi av tiltaket innført på OSL Gardermoen ligger på 638 millioner kroner.

- Alt må ikke via Oslo

«Endelig!», jubler kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

— Bransjen har jobbet med dette i mange år. Det er veldig positivt at det endelig vil komme en slik endring, sier hun.

Også Norwegian peker på at det blir mer attraktivt å etablere nye utenlandsruter.

— Vi har selvfølgelig planer om å ekspandere rutenettet vårt, men vi kan ikke si i dag at vi kommer med de og de rutene som direkte følge av dette. Det er heller ikke slik at alle nye ruter må gå via Oslo, men vi er utrolig tilfredse med at vi nå kan unngå denne transfer-utfordringen, sier Skånvik.

Mini kan bli større

Utfordrer Widerøe utelukker ikke at også de kaster seg på ballen.

Som for alle andre flyselskaper vil større marginer kunne utløse nye satsingsområder, påpeker kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

— Volumet i markedet har hittil vært for lite til at vi kan starte opp, men vi lever av å fly. Derfor kan det tenkes at vi med ordnignen klarer å starte opp flere utenlandsruter, sier han.