Klassekampen skriver i dag at Telenor ønsker å selge seg ut av A-pressen. Selskapet eier i dag 48,2 prosent av aksjepostene.

Medieforsker ved Universitetet i Oslo Jens Barland ser ingen åpenbare kjøpere av A-pressen.

Medieforsker Jens Barland.
Morten Uglum

- Men det er en underskog av mindre aktører som for eksempel Polaris uten at jeg kjenner til deres strategier. Jeg tenker at det er like sannsynlig med en nordisk eier. Mediekonsernet Bonnier har foreløpig en lav profil i Norge, men det vil rart hvis de ikke snart gir mer lyd fra seg i det norske mediemarkedet, sier han til Aftenposten.no.

Svenske Bonnier eier 175 medieforetak i 17 land, blant annet eier de Cappelen Damm i Norge. Selskapet er Nordens største mediekonsern.

- Navlebeskuende

- Jeg synes det er merkelig at så mange er kritiske til utenlandske eiere, men samtidig skryter av norsk næringsliv som erobrer verden. Det er navlebeskuende, sier Barland.

Barland påpeker at eierbedrifter innenfor alle felt i næringslivet går mot en spesialisering, noe som begrenser hvem som kan tenkes å kjøpe A-pressen

- Det er veldig mange selskap som rydder opp og rendyrker det de driver med. Også i mediebransjen, sier han.

Barland påpeker at det er vanskelig å utforme en mediepolitikk om eierskap når det  egentlige politiske målet er å sikre at samfunnet har medier som samlet sett tilbyr mangfoldig og vesentlig informasjon.

Utenlandske kjøpere aktuelt

Medieekspert Lasse Gimnes.
Erlend Aas

Medieekspert Lasse Gimnes tror det kan være mange potensielle utenlandske og norske kjøpere av A-pressen.

- Det er et veldig svært selskap som omsetter for rundt seks milliarder norske kroner i året. Det er nok flere som er interessert i dette eierskapet, men så vil det komme an på betalingsviljen, sier han.

Gimnes påpeker at mange norske mediebedrifter kan vise til gode resultater og at det derfor er penger å tjene for investorene.

- De siste årene er kostnadene slanket samtidig som inntekten har holdt seg stabil, noe som gir bedre inntjening.

Han tror ikke A-pressen trenger å være bekymret for hvem som skal overta eierskapet.

- Det finnes flere seriøse langsiktige medieinvestorer i Norge og utlandet. I går hadde vi et eksempel på TV2-salget til danske Egemont, som er en veldig seriøs investor, sier han.