Her er Nilfs tall

— Vi har hørt at kjøtt er blitt billigere kanskje mest på grunn av ribbekrigen, sier Camilla Hansen til Aftenposten.

Hjemmelaget gryterett står på menyen til den lille familien, og turen gikk til SmartClub. Nå ligger høyryggen i handlevognen sammen med friske grønnsaker.

— Det går mest i kjøttkaker og spaghetti med kjøttdeig, men det handler jeg i Sverige, så jeg ser ikke så mye på prisene her, sier Hansen.

— Karbonadedeigen vi så på for noen dager siden, var mye dyrere enn den vi kjøper i Sverige, legger samboer Martin Bakke til.

Prisfall

Maten i Norge er kjent for å være blant de dyreste i Europa. Samtidig har dagligvarekjedenes kamp om å få kundene inn i egne butikker aldri vært tøffere.

Kjedene har i løpet av året satt ned prisene på det ene produktet etter det andre for å lokke familiene til akkurat deres butikk. Bleiekrig, ribbekrig og grillkrig er bare noen av krigene som har rast mellom kjedene.

Effekten har vært så stor at prisene ute i butikk har falt for første gang siden 1998, da målingene startet. Eneste unntaket er 2001 da matmomsen ble halvert.

Ribbe og pølser

Kjøttprisene er det som har falt mest. Dette er også en så stor varegruppe at prisene her slår ut på totalsummen. I fjor falt kjøttprisene med 3,4 prosent.

Ballet ble åpnet av Rema 1000 i 2009. Da satte de ned prisene på grillmat. Det var en suksess, og i fjor kom alle kjedene etter, de første startet pølseslaget allerede rett etter påske.

Billig kjøttdeig

Ikke før hadde kullet i grillen sluknet, slo Coop til med billig ribbe. Allerede i september kunne kundene legge dypfryst ribbe i handlenettet for ned til 15 kroner kiloen.

Har du ikke billig kjøttdeig i butikken din, har du tapt, heter det ute blant kjøpmennene. Kjøttdeig er et svært viktig produkt, og så stor at et prisfall her er med på å senke prisene totalt. I fjor falt prisene på kjøttdeig og en del typer pølser med hele 13,9 prosent – det største prisfallet fra ett år til et annet noensinne.

Kjedene tar tapet

Prisfallet skyldes ikke at maten er blitt billigere å lage. Slaktebransjen har faktisk økt sine priser. At matkundene får nyte godt av billig kjøtt, skyldes dermed at kjedene selv har valgt å selge unna kjøttet priser langt under det de selv betaler.

— De lave prisene på kjøtt i butikkene har kjedene dekket selv, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura.

Nortura eier merkenavnene Gilde og Prior, og er dermed Norges desidert største produsent av kjøtt som storfe, lam, svin og kylling.

— Dette gjør at vi selger mer kjøtt. Det er ikke problemet. Det vi er mest bekymret for, er hva dette skaper av forventninger til kjøttpriser på lang sikt. Når prisene er så lave, får man helt feil syn på bondens og industriens arbeid, og matens verdi, sier Sundqvist.