I løpet av en uke i høst fikk en 24 år gammel kvinne ut 480.286 kroner gjennom sin kredittkortkonto hos Skandiabanken.

— Det var en kodefeil hos oss som gjorde dette mulig. Feilen oppsto i forbindelse med oppdatering av nettbanken. Hvis du skulle betale kredittkortregningen din, ble det ikke belastet brukskontoen, forteller kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.

Kvinnen skal ha oppdaget feilen. Dermed kunne hun «betale» penger inn på kredittkortkontoen uten at brukskontoen ble belastet.

Sendte pengene videre

Etter at å ha lurt seg til et stort overskudd på kredittkortkontoen, skal kvinnen ifølge tiltalen ha overført 480.286 kroner til brukskontoen sin.

De påfølgende dagene videresendte hun 18.200 kroner til en BSU-konto hun hadde i en annen bank og 123.000 kroner til hennes brukskonto i samme bank.

To dager senere forsøkte hun å overføre ytterligere 280.000 kroner, men da var svindelen oppdaget og Skandiabanken stoppet overføringen.

Betalte tilbake

— Vi gikk gjennom alle transaksjoner etter at kodefeilen oppsto og oppdaget selv underslaget, forteller Bjørsvik i Skandiabanken.

Den 24 år gamle kvinnen har ifølge Bjørsvik samarbeidet godt med banken etter at hun ble avslørt. Alle pengene er nå tilbakebetalt.

Banken var av juridiske årsaker nødt til å anmelde forholdet for å få tatt beslag i de om lag 140.000 kronene som var blitt overført til en annen bank. Deretter var det påtalemyndigheten som vurderte forholdet som såpass grovt at kvinnen nå altså må møte i retten, tiltalt for grovt underslag.

Sjelden kunden svindler banken

Ifølge Leif-Kjartan Bjørsvik hører slike saker til sjeldenhetene.

— Det skjer ikke så ofte at egne kunder forsøker å lure oss. Vi har hatt ca. fem saker i året.

Saken skal opp for Bergen tingrett 8. mai og vil gå som en tilståelsessak. Det innebærer at kvinnen har innrømmet de straffbare forholdene og også selv har samtykket til at saken behandles som en tilståelsessak.

BANKEN AVSLØRTE: - Vi gikk gjennom alle transaksjoner etter at kodefeilen oppsto og oppdaget selv underslaget, forteller informasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.
Skandiabanken