Flere lesere har reagert på historien om ekteparet Huong Dang og Minh Vuong Pham, som har prøvd å få bredbånd i Gerhard Gransvei på Landås i månedsvis. Da BT ringte Telenor, løste det seg.

— Vi er i akkurat samme situasjon. Telenor sier at sentralen er full, og at det ikke er kapasitet til flere linjer. Det er ganske frustrerende, sier Frank-Kristian Dame.

Flere vil få problemer

Han flyttet i juni fra Morvik til et byggefelt på Espeland i Arna.

— Der hadde vi bredbånd, og jeg var helt uforberedt på dette problemet. Inne i det nye huset er det lagt opp fiberledninger fra Telenor, og da regnet jeg med som selvsagt at vi også skulle få tjenesten levert.

Dame sier at det for tiden bygges seks-åtte andre nye hus i samme område. De hører til samme sentral.

— Her er det altså flere som vil få samme problemet som oss når de flytter inn.

Samme svar fra alle

Dame har prøvd flere ganger å bestille bredbånd, både fra Telenor og andre som kan levere på deres linjer.

— Vi får det samme svaret fra alle. Vi har også vært i kontakt med BKK. De sier de vurderer å legge ut kabler i området, men kan ikke si når det i tilfelle vil skje, sier han.

- Angrer du på flyttingen til Espeland?

— Nei, bortsett fra dette er jeg fornøyd med det meste. Men jeg synes det er et stort tilbakeslag i dagens samfunn at vi ikke kan få bredbånd og dessuten har svært dårlig dekning på mobiltelefon, sier Dame.

Telenor vil ordne opp

Som i tilfellet med Dang og Pham sier Telenor til BT at det må være snakk om en misforståelse.

SVARER PÅ KRITIKKEN: Regional informasjonssjef Per A. Meling i Telenor
TELENOR

— Canal Digital som eier fiberet, vil nå ta kontakt med kunden. Byggingen på Espeland er helt i starten, og det er ikke lagt opp koblingsskap ennå, men Canal Digital skal se hva de kan gjøre midlertidig, sier regional informasjonssjef i Telenor, Per A. Meling. - Men det er jo ikke det kunden sier han har fått beskjed om?

— Nei, det er merkelig. Men dette er en vrien sak. Det er mulig at det ikke er lagt inn informasjon om byggeprosjektet i systemet ennå.

Avslag på Askøy

Karl-Magnus Forland på Abbedissen på Kjerrgarden på Askøy er også misfornøyd etter gjentatte avslag på søknad om bredbånd.

-Jeg har vært i kontakt med Telenor og absolutt alle andre potensielle leverandører, men svaret er akkurat det samme. De sier at sentralen er full, sier Forland.

Han fikk også avslag på søknaden om å få innlagt fasttelefon.

— Men jeg klaget til Post- og teletilsynet, og da løste det seg, sier han.

Forland har også vært i kontakt med BKK.

— De har fiberlinjer i stolpene her. Men jeg fikk til svar at de ikke kunne levere til privatpersoner. Hvis jeg søkte som bedrift, kunne de levere, men det var til en pris jeg synes er altfor drøy.

Forland har derfor laget sin egen løsning med en antenne for mobilt bredbånd på en fjelltopp like ved.

— Det er bedre enn ingenting, men ikke noe fullgodt alternativ, sier han.

Må si nei til mange

— Det er godt at folk er løsningsorienterte, sier divisjonssjef i BKK, Jan Olav Langeland.

— Jeg må beklage hvis han har fått feilaktig informasjon. Det stemmer ikke at vi ikke satser på privatkunder. Det har vært overskrifter om det, men det stemmer ikke med det som er blitt sagt i styrerommet. Vi satser tyngre nå på dette området enn tidligere og har økt farten på privatfiber etter en stor konvertering fra kobber i 2008-09, sier Langeland.

— Vi må dessverre si nei til mange. Behovet er stort, og man trenger jo internett til alt i dag: Ungene får ikke levert skoleoppgaver uten, og du må ha nettilgang som altinn, helsenett og nettbankforbindelse. Dessuten bygges det nye boliger, og gamle utvides. Det er ikke plass til alt i den gamle infrastrukturen. Så sier man at det mobile bredbåndet skal løse alt, men det er ikke nok kapasitet der heller, sier han.

- Fungerer ikke

Arne Gjæringen bor i nærheten av ekteparet Huong Dang og Minh Vuong Pham, og har fått samme beskjed.

— Etter at Telenor først godkjente min bestilling av bredbånd i Langhaugen på Landås, kom det etter tre uker brev med annullering. Begrunnelsen var tekniske begrensninger på kobbernettet. Etter råd fra Telenor får jeg tilsendt mobilt bredbånd som heller ikke fungerer.

Gjæringen synes dette er for dårlig.

— Telenor har til nå, en måned etter bestilling, ikke klart å levere noe bredbånd som virker nær sentrum av Norges nest største by, skriver han.

Fikk hjelp av Facebook-venn

En annen leser forteller at en lang periode med frustrasjon plutselig tok slutt da en bekjent i NextGenTel leste om historien hans på Facebook.

— Fem minutter etter at jeg hadde snakket med henne hadde jeg fått tilbud om bredbånd via telefonkabelen. Et par dager senere kom utstyret i posten. NextGenTel ringte til og med for å spørre om jeg var fornøyd, skriver mannen.

— Hadde jeg ikke kjent hun jeg kjente, ville jeg aldri fått dette tilbudet. Både Nexgentel og Telenor avfeide meg kontant uten å bry seg i det hele tatt. Jeg synes dette er et godt eksempel på arrogansen i de store selskapene, og hvor lite de vil og trenger å bry seg om vanlige småkunder, mener han.

Telenor: Du kan ikke betale ekstra

Regional informasjonssjef i Telenor, Per A. Meling i Telenor, sier på generelt grunnlag at de må vurdere lønnsomheten før de legger nye kabler.

Telenor har leveringsplikt på telefoni, men ikke på bredbånd.

— Hvis vi skal gjøre noe, må vi se om det er regningssvarende å oppgradere nettet på stedet. Vi ser på volum, antall hus og liknende. Det er også områder med hindringer i kabelfremføringen slik at vi får kapasitetsproblemer.

- Folk som er desperate etter å få bredbånd - kan de betale ekstra?

— Det hjelper nok ikke. Det er snakk om store summer, og vi må vurdere om vi skal bruke hundretusener på å legge kabler til to hus.

Tips? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

FRUSTRERTE: Huong Dong og Minh Vuong Pham kunne ikke forstå hvorfor de ikke fikk bredbånd midt i en storby. Da BT ringte, løste saken seg.
TORSTEIN BØE