I FORBINDELSE med søkemotoren Google sitt oppkjøp av knallsuksessen YouTube (en nettside for videosnutter), laget YouTube-gründerne Chad Hurley og Steve Chen en video for å forklare oppkjøpet og takke brukerne som har gjort suksessen mulig.

Her inkluderte de en spøkefull parodi på en YouTube-video som hip-hop-gründeren Diddy hadde laget for å annonsere sitt samarbeid med fastfood-kjeden Burger King. Herlig ironisk, vil nok de fleste av oss si om YouTube-gjengens beleilige drukning av at 10-11 milliarder kroner skifter eiere. Det er jo bare sånt som skjer på en helt vanlig kontordag i California. Noen ekstra milliarder fra eller til spiller da ingen rolle.

Men kanskje det er på tide at nettbrukere flest gjennomskuer ironien og blir oppmerksom på hvem som styrer medievanene våre?

SAMME DAG som nyheten om Googles oppkjøp av YouTube ble gjort kjent, ble det også kjent at plateselskapene Universal og Sony BMG samt det amerikanske tv-selskapet CBS vil tilby utvalgte varer gratis til brukerne på YouTube. Dette ville de gjøre i bytte for andeler av annonsesalget på nettsiden.

Men er det helt tilfeldig når denne typen mediebegivenheter kolliderer? Markedet reagerte selvsagt med fryd ved å sende aksjekursene til de involverte aktørene oppover. Mer interessant enn økonomibiten er dog hvilke følger dette har for vår makt og kontroll som brukere.

Flere kommentatorer tror at fremtiden på nettet er brukerstyrt og at folk i økende grad vil underholde hverandre. I praksis kan man betrakte dette som tekno-utgaven av amatørteater, karaoke, slankegrupper, bokklubber, talentshow, osv. Vi er ifølge disse midt oppe i en evolusjon i mellommenneskelig kommunikasjon. Med sitt interaktive potensial er internett et langt steg videre i forhold til det ensidig passive tv-mediet.

IKKE RART at tv-sjefer som i en årrekke har styrt seervanene våre blir en smule bekymret. Noe som forklarer hvorfor mediemogulen Rupert Murdoch og hans News Corporation i juli i fjor kjøpte opp den kanskje viktigste nettportalen for å oppdage nytt talent innen musikk og andre kreative yrker, MySpace , og hvorfor Google nå kjøper YouTube.

— Et stort antall mennesker rett og slett elsker disse nettsidene, og slik blir det utrolig viktig for oss å bruke denne plattformen sånn at artistene kan settes i direkte kontakt med sine fans, uttalte Thomas Hesse, Sony BMGs president for global digital business, denne uken.

Dersom YouTube nå skal være stedet der brukerne kommer i kontakt med hverandre, blir det altså det nye MySpace om vi skal tolke dette rett. Men blir ikke da debatten om våre medievaner redusert til en debatt om to produkter som bare blir mer og mer identiske? Som hvorvidt du foretrekker McDonald's eller Burger King? Eller om du vil ha en Coca-Cola Light break eller nøyer deg med Coke Zero? (Hint, sistnevnte er light-utgaven for mannfolk som ikke liker light-produkter.)

FENOMEN som MySpace, YouTube, dataselskapet Apple og nettbokhandelen Amazon blir gjerne fremstilt som underdogs eller grasrotbevegelser, mens vi som brukere ofte ukritisk kjøper et budskap og en livsstil. Derfor kan vi le sammen med You Tube-gründerne når de lager en parodi på seg selv. Vi innbiller oss at vi ler sammen med underdogen, mens Chad Hurley og Steve Chen kan gapskratte hele veien til champagnekjøleren.

Flere brukerstyrte nettsteder (bt.no er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne nettsteder):

www.wikipedia.org

www.video.google.com

www.guba.com

www.metacafe.com

www.norwaylive.no

www.bubblare.no

Kilder: www.guardianunlimited.co.uk,www.timesonline.co.uk,www.economist.com,www.hitwise.co.uk

TONY AVELAR