— Det har vært uformell kontakt mellom kommisjonen og regjeringene i de skandinaviske landene denne uken, sier János Herman, EUs ambassadør til Norge.

SAS sliter med å få regnskapet til å gå opp, og neste år kan kassen være tom hvis selskapet ikke får fornyet sine lån. Bankene som SAS låner penger av, krever ifølge den svenske avisen Dagens Industri at de statlige eierne bidrar med garantier for 4,7 milliarder svenske kroner (omtrent 4 milliarder norske kroner). På den måten vil de sikre seg at statene tar ansvaret for lånene dersom SAS går konkurs.Men den svenske avisen skrev også at regjeringene har bedt EU om å godkjenne slik støtte. En slik statlig hjelp til SAS kan oppfattes som konkurransevridende, og må derfor godkjennes av EU. Men EU-ambassadøren avviser overfor Aftenposten at EU har fått en slik henvendelse fra Norge, Sverige og Danmark.

Andre har fått godkjenning

— Så langt har vi ikke fått noen formell henvendelse fra de tre regjeringene. EU trenger en formell henvendelse for å behandle saken. All statsstøtte må meldes og godkjennes, det er en generell regel. Når vi får henvendelsen, vil vi behandle den, sier Herman til Aftenposten.

Det siste halve året har EU-kommisjonen godkjent lignende statlig krisehjelp til både Air Malta og Czech Airlines, begge statlige flyselskaper. For å få støtten godkjent måtte selskapene overbevise EU om at de var levedyktige på sikt. Det medførte salg av eiendeler og kraftige kutt i kapasiteten. Behandlingstiden var på over et halvt år.

Saksbehandling tar tid

Ambassadøren vil ikke si noe om hvor lang tid EU vil bruke på en slik behandling.

— Prosesser i EU tar tid, men EU har gjennom krisepakkene den siste tiden vist at de kan handle raskt, sier professor Erling Hjelmeng ved Universitetets Senter for Europarett.

Hjelmeng, som er spesialist på konkurranserett og statsstøtte, peker på hvor viktig det er at SAS håndterer dette riktig.

— Saken med Hurtigruten viste at det kan gå veldig galt hvis man ikke følger de riktige prosedyrer, sier han.

Flere eksperter Aftenposten har snakket med konkluderer med at dette mest sannsynlig er en statsstøtte som trenger EUs godkjennelse.

- Gratispenger

— Det er uansett en slags statsstøtte som et annet flyselskap ikke får, sier Dag Sørlie Lund, som er advokat med konkurranserett og EU/EØS som spesialfelt i Steenstrup Stordrange

Sjef og største eier i Norwegian, Bjørn Kjos, mener garantiene det er snakk om vil gi SAS en uholdbar fordel i den harde konkurransen om de flyreisende.

— Jeg legger til grunn at SAS må betale renter på slike garantier, men dette er likevel gratispenger. Slike garantier sikrer dem billigere lån. Uten dette, må de betale skyhøye renter. Akkurat det synes jeg er konkurransevridende så det holder, sier Kjos.