Mikrobloggtjenesten tok torsdag første steg i retning børsnotering, noe som lenge har vært ventet og knapt kom som en overraskelse på noen.

Markedsverdien til Twitter er anslått til rundt 60 milliarder kroner, basert på tidligere investeringer i selskapet.

Det antas imidlertid at Twitter vil skrive ut aksjer til en verdi av nærmere 90 milliarder kroner, basert på anslag over framtidig inntjening.

Det antas at Twitter i år vil innkassere drøyt 3,4 milliarder kroner i annonseinntekter, og analytikere spår at dette vil øke til 6 milliarder kroner neste år.

Tjenesten oppgir i dag å ha «godt over 200 millioner brukere», mens uavhengige analytikere anslår at det kan være snakk om minst 550 millioner registrerte brukere og at tallet øker med 135.000 om dagen.

Flest Twitter-brukere er det i Kina, der 35,5 millioner nå benytter tjenesten.

En rekke kjendiser og ledere verden over har bidratt til å skape stor oppmerksomhet mikrobloggtjenesten, som så dagens lys i 2006.

Popartistene Justin Bieber, Katy Perry og Lady Gaga topper listen over hvem som har flest såkalte følgere på Twitter, henholdsvis 44,4 millioner, 42,6 millioner og 40,1 millioner.

USAs president Barack Obama ligger på fjerdeplass med 36,5 millioner følgere på Twitter.