• De kommer ikke fra at de bare har satt av rundt ti prosent av byggesummen, og det i siste seksårsperiode, sier Mona Haugland Hellesnes i Forum Nye Bergensbanen.

Halvannen time forsinket — og med hele det lokale partiapparatet stående klar på stasjonen - ankom SV-leder Audun Lysbakken og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell Bergen med nye lekkasjer fra Nasjonal Transportplan.

Totalt setter regjeringen av 5,2 milliarder kroner fram mot 2024 til moderniseringen av Bergensbanen, hvorav 2,4 milliarder kommer i neste fireårsperiode.

— Ringeriksbanen er tilbake på sporet. Dette er en stor dag for oss, sa Audun Lysbakken på en arrangert pressekonferanse i restaurantvognen på nattoget fra Oslo.

Ute på perrongen trippet en misfornøyd Mona Haugland Hellesnes (V). Fylkesvaraordføreren som er styreleder i Forum Nye Bergensbanen hadde langt høyere forventninger til det som skulle komme.

— Det er absolutt grunn til å vise moderasjon. Det eneste som ligger inne i neste fireårsperiode er 2,8 milliarder kroner til Ulrikestunnel. Det er som forventet. Beløpet skulle vært bevilget allerede, sier en skuffet Hellesnes.

De 2,4 milliardene som regjeringen setter av til Ulrikstunnel i neste periode har vært lovet flere ganger tidligere. Totalt er prosjektet anslått å koste 3,2 milliarder kroner.

— Å selge inn dette er som å pakke inn julegavene fra i fjor på nytt, sier John Ragnar Aarseth, daglig leder i Forum Nye Bergensbanen.

Ringeriksbanen

Størst forventning var det knyttet til hvilke lekkasjer som ville komme om Ringeriksbanen. Totalt setter regjeringen av 1,5 milliarder kroner til prosjektet i siste seksårsperiode (2018-2024). Prosjektet er anslått å ha en kostnad på mellom 15 og 20 milliarder kroner.

— Regjeringen kommer ikke fra at de bare har satt av rundt ti prosent av den totale byggesummen, og det i siste seksårsperiode, sier Mona Haugland Hellesnes.

Hun får støtte av kollega John Ragnar Aarseth.

— Det er bra de sier de skal ha fullt trøkk på planlegging i neste fireårsperiode, men når de så setter av en symbolsk sum i slutten av planperioden så gjør de den samme feilen som en gjorde for fire og åtte år siden, sier Aarseth med henvisning til tidligere NTP-behandlinger.

Intercity

Beløpet på 1,5 milliarder kroner er lite sammenliknet med regjeringens intercitysatsing. I en lekkasje i VG for en måned siden varslet regjeringen at de fram mot 2024 setter av 60 milliarder kroner til dobbeltspor som binder byene Hamar, Fredrikstad og Tønsberg med Oslo.

— Det viktigste er at vi nå har satt av penger til oppstart. Det betyr at Ringeriksbanen ikke lenger bare skal planlegges og diskuteres. Den skal også bygges, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Fredag legges Nasjonal Transportplan frem for Stortinget. Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell kaller årets plan et generasjonsløft for Stortinget. Han peker også på at regjeringen nå viser at de er opptatt av å bygge jernbane over hele landet, ikke bare på det sentrale Østlandet.

— Vi satser nå på jernbanebygging i de viktigste regionene i landet, sier han og viser til tidligere lekkasjer om intercity, elektrifisering av Trønderbanen, Ofotbanen og nå sist Bergensbanen og Ringeriksbanen.

Arbeiderpartiets samferdselspolitiker Magne Rommetveit sluttet opp om det samme budskapet.

— Dette er starten på en intercitysatsing mellom Bergen og Oslo, og viser at denne regjeringen ikke bare satser på tog på det sentrale Østlandet, sier Rommetveit.