• Ludo Mobil er ikke verdt noe for verken kjøper eller selger, sier teleanalytiker om avtalen mellom Chess og Ludo.

Mobilgründer Idar Vollvik solgte Chess til Telia for 1,8 milliarder i 2005. I dag overtar Chess den norske kundemassen til et konkurstruet Ludo Mobil.

Det ble kjent under en felles pressekonferanse tidligere i dag.

— Ludo-kunder er lite verdt

Hvor mye Vollvik får for sine 22.000 kunder ønsket verken Chess eller Ludo å kommentere.

— Vi har fått i stand en avtale som begge parter er fornøyd med, sa Vollvik under pressekonferansen.

Teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom AS, tror Vollvik bare kan drømme om å komme på høyde med beløpet han fikk for mobilkundene sine i 2005.

Da betalte Telia 4.500 kroner pr. kunde.

— Verdien av Ludo-kundene er hva Chess måtte brukt i markedsføringskostnader for å skaffe kundene på egen hånd. Deretter prises kundeporteføljen etter om de befinner seg i høyprissegmentet eller lavprissegmentet. Faktum er at Ludo Mobil befinner seg i sistnevnte gruppe. Dessuten er også Ludo-kundene flyktige, sier Aarønæs.

Han vil ikke begi seg ut på å gjette om hvor mye kundebasen er verdt.

— Man regnestykket er enkelt å gjøre selv. Se hvor mye de får dersom pr. kunde er priset til 1000 kroner, 500 kroner og så videre, fortsetter han.

Dersom Vollvik skulle få om lag en fjerdedel av prisen per kunde han fikk for Chess-kundene, altså rundt en tusenlapp, vil Mobil Ludo være verdt rundt 22 millioner kroner.

Mistet 10.000 kunder

Tidligere har Vollvik skrytt av å ha cirka 40.000 Ludo-kunder, men etter mye negativ omtale den siste tiden har kundebasen sunket med 30 prosent.

Det mener teleanalytikeren var akkurat som forventet.

— Rundt 30 prosent av kundemassen i mobilmarkedet bytter selskap hele tiden. Ludo-kundene har nok blitt trøtt på krangelen med Ventelo, og usikkerheten rundt om man blir koblet av nettet, gjør at kundene flytter på seg, fortsetter han.

- Chess har diktert betingelsene

Aarnæs tror Chess har diktert stort sett alle betingelsene i avtalen, og mener dette er en liten avtale som ikke har noen særlig substans i det norske mobilmarkedet.

— Ludo Mobil er ikke verdt noe særlig, verken for selger eller kjøper. Jeg synes egentlig fokuset rundt sirkus-Vollvik er noe overdrevent. Dette er et fotballspill hvor luften har gått ut av ballen for lengst. Men folk er fremdeles interessert i fotballspilleren Vollvik, og derfor løper mediene fortsatt etter han, fortsetter han.

Ingen endring for Ludo-kundene

Selv om Ludo-kundene nå er blitt chess-kunder, mener administrerende direktør Arve Andreassen i Chess at de ikke vil merke noen forskjell.

— De vil merke minst mulig. Vi går i gang med er å få Ludo-kundene over i vårt nett. Deretter får de tilgang til Chess sine priser og fordelsprogram, sier han.

Han forteller at Vollvik kontaktet han for 5–6 uker siden, og siden har det pågått en prosess med å vurdere Ludo-kundene, før de kom frem til en avtale i dag.

Ludo Mobil vil fremdeles bestå som en juridisk enhet, men Vollvik kommer nå til rette hovedfokuset rundt Ludos klesbutikk og netthandel, i tillegg til mobilsatsinger i Thailand.

Dermed er Vollviks mobileventyr i Norge over.