Forbrukerombudet har fått mange henvendelser fra forbrukere som har mottatt en SMS-melding fra dinvalentine.com.

Beskjeden lød på at en hemmelig beundrer har sendt dem en valentinehilsen. Men kjærligheten uteble, og de ble i stedet 90 kroner fattigere.

Det var det det kostet å svare på meldingen.

«Hemmelig beundrer»

I meldingen, som kom fra dinvalentine.com, sto dette:

«Du har fått en valentinehilsen fra en hemmelig beundrer med mob. nr 9369131X: 'Hei :) Vil bare si at...' Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/i9vj1 ELLER send sms V til 2333 nå, nok90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921.»

Dersom forbrukerne forsøkte å finne ut hvem som var avsender av meldingen, kostet det dem 90 kroner, ifølge Forbrukerombudet, som har sendt brev til det maltesiske selskapet Baez Limited.

Det er de som står bak meldingene.

Mange har klaget

I brevet står det at 14 mennesker har klaget på meldingene, og at de alle har mottatt hilsenen fra samme nummer, uten at de har bedt om dette.

— Utsendelsen av SMS-meldingen kan stride mot flere bestemmelser i markedsføringsloven. Det kan se ut som et forsøk på å lure forbrukere til å betale dyrt for en valentinehilsen fra en beundrer som ikke eksisterer, sier fagleder i Forbrukerombudet, Lars Grøndal.

— Vi har bedt det maltesiske selskapet som står bak utsendelsen om en redegjørelse for de faktiske forhold, før vi konkluderer i saken, sier han.

Har ikke samtykket

De som har kontaktet Forbrukerombudet sier de ikke har sagt ja til å motta melding fra dem. De har heller ikke hatt kundeforhold til selskapet.

— Markedsføring på SMS oppleves for mange forbrukere som svært inngripende, og er et irritasjonsmoment i hverdagen. Det gjelder særlig der forbruker lures inn i en avtale som koster penger. Forbrukerombudet ser derfor svært alvorlig på denne saken, sier fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

bt.no har forsøkt å komme i kontakt med en representant for selskapet, men har ikke fått svar.