I går ettermiddag ble fjernvarmen til 1000 husstander på Bjørndal i bydel Søndre Nordstrand skrudd av. Årsaken er at Hafslund oppdaget omfattende lekkasjer på fjernvarmeledningen som går til området. Fjernvarmen sørger for både oppvarming og varmt vann.

Hafslund har jobbet i hele natt for å finne lekkasjen .

— Vi søker ettter lekkasjen med diverse instrumenter. Vi tror det er et sted på hovedledningen mellom Klemetsrud og Bjørndal, men vi har ikke funnnet lekkasjestedet foreløpig, sier Truls Jemtland, pressekontakt i Hafslund til Osloby.no klokken 8.30 torsdag morgen.

Graver etter feilen

Hafslund graver nå rundt fjernvarmeledningen i håp om å finne feilen.

— Vårt fokus nå er å få varmen tilbake så raskt som mulig, vi håper det kan skje i løpet av dagen, sier Jemtland.

Han beklager på det sterkeste og oppfordrer folk til å finne alternative varmekilder, redusere ventilasjonen og stenge av rom som ikke er i bruk.

En av beboerne på Bjørndal som er rammet er Thomas Henden.

— Jeg er heldigvis ikke blant dem som er hardest rammet, for jeg hadde en frittstående varmeovn stående og varmekabler på badet. Jeg har også en toppleilighet, som gjør at jeg neppe har det verst nå. I leiligheten min er det ca. 19 grader, og i en betongblokk så oppleves det som kjølig, sier Henden.

Stengte skoler

Han har sendt meldinger til andre han kjenner i borettslaget for å høre hvordan det står til med dem. Barnefamilier blir ekstra hardt rammet i dag.

- Jeg er nå hos en familie med tre barn som bor i første etasje. De har nettopp fått vite at Bjørndal skole er stengt i dag, så de må bli hjemme, sier Henden.

Bjørnholt videregående skole og ungdomsskole holder foreløpig åpent, men opplyser til Osloby.no at de vurderer situasjonen fortløpende.

Han synes Hafslund burde informert bedre.

— Jeg synes jeg det bør bli en debatt om fjernvarmesystemet. Dette viser hvor sårbart det er. Heldigvis er det ikke 20 kuldegrader nå og blokken vi bor i er godt isolert. Men det er mange blokker i Oslo som ikke er det, som er avhengig av fjernvarme, sier Henden.

Hafslund opplyser om at de har informert kundene ved å annonsere på hjemmesiden og gjennom sosiale medier som Twitter og Facebook. I tillegg har en døgnbemannet driftssentral tatt imot telefoner i natt.