På Vetrlidsallmenningen kjemper bussjåførene om plassen i en gate som er sprengt av persontrafikk og varelevering.

— Det er jo stressende, sier bussjåfør Kristen Hatlem om arbeidsforholdene når han skal bringe og hente turister ved Fløibanen.

Han står parkert foran all stopp forbudtskiltet. Bak ham står to andre busser på parkering forbudt. Mens Hatlem passer på sin buss der han venter på båtpassasjerene som er på vei ned fra Fløyen, låser sjåføren bak ham den feilparkerte bussen sin og forlater den.

Rullestoler og rullatorer

På den andre siden av gaten står kollega Olvard Håland og tar seg en røyk. Han er heldig som har sikret seg en av de tre plassene som er satt av til at busser kan stå parkert i 15 minutter. Håland flytter seg ikke før turistene er nede. Har du fått deg en plass, må du holde på den. I går skulle han stå her klokken ett. Turistene kom kvart på to.

— Du ser hvor lang køen er nå. Dessuten er ikke alle turistene i like god form. Mange er eldre, har hjerteproblemer, rullestol, rullator eller krykker, sier sjåførene.

- Burde vært stengt

De andre to plassene til dette formålet er fylt opp av privatbiler pluss en varebil.

— Jeg måtte slippe av passasjerene midt i gaten her da jeg kom. Stoppet all trafikken. Men folkene måtte jo av, sier Håland.

Hatlem nikker. Bussjåførene mener gaten skulle vært stengt av for privatbiler i turistsesongen. Det hadde hjulpet dersom det bare hadde vært andre busser og drosjer i gaten.

— Det burde vært vakter som gikk opp og ned her og kontrollerte hele dagen, sier Håland.

Begge sjåførene undrer seg over at ikke forholdene er lagt bedre til rette for turisme i Bergen.

Gratis parkering

Mandag klokken 10 åpner en del av Festningskaien for 15–20 busser. Løsningen er et samarbeid mellom samferdselsetaten, havnevesenet og Fløibanen. Bussene kan stå gratis opp til tre timer innenfor de høye sikkerhetsgjerdene. Sjåføren må være til stede. Her er det også toalett de kan benytte. Parkeringen er åpen syv dager i uken fra 10–17, bortsett fra onsdager når den åpner klokken 12.

— Trafikkbetjentene våre bruker mye tid på å rettlede, jage og skrive gebyrer på Vetrlidsallmenningen, sier avdelingsleder for parkeringsavdelingen i samferdselsetaten, Arvid Heggestad.

- Løser ikke alt

Han sier at de ikke har kapasitet til å stå der permanent, men at området har høy prioritet om sommeren.

— Området rundt Fløibanen og Bryggen har vært en kjempeutfordring i mange år. Jeg tror ikke Festningskaien vil løse alle problemer, men vi håper det vil hjelpe på. Vi kommer til å fortsette å holde fokus på Vetrlidsallmenningen, sier Heggestad.

Endelig løsning

Opphopingen med turistbussene på Vetrlidsallmenningen har vært et problem i mange år. I 2004 vedtok bystyret at det skulle opprettes en sak for å finne en passende parkeringsplass for bussene.

— Det har vært krevende. Bergen er en relativt trang by med mange turister og cruiseskip, sier Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø.

Han sier at det nesten er fysisk umulig å finne en god løsning for alle bussene, spesielt på dager med mye cruiseskip.

— Jeg håper at Festningskaien kan bidra til at situasjonen blir bedre. Vi får håpe at mange av turistene kan bruke beina i noen anledninger, og være forberedt på mer kø og kaos andre ganger, sier Rygg.

GLAD I JOBBEN: - Man må jo bare beholde roen. Men det er vår fleksibilitet og smidighet som gjør at det går så bra som det gjør her, sier bussjåførene Olvard Håland (til v.) og Kristen Hatlem.
RUNE SÆVIG