Til det er nemlig de bevilgede 50 millioner kronene for lite, bekrefter kilder i Jernbaneverket.

Bergens Tidende vet at Jernbaneverket ba om 150 til 200 millioner kroner på statsbudsjettet, for å kunne starte neste år. Med 50 millioner blir det bare nok til planlegging.

— Ja, vi kunne brukt langt mer enn 50 millioner neste år, bekrefter assisterende prosjektleder Guri Miljeteig i Jernbaneverket.

For øvrig vil hun ikke uttale seg om budsjettspørsmål.

Prosjektet er beregnet til å koste 2,8 milliarder kroner totalt. Første del av arbeidet blir å sprenge en avlastningstunnel fra Fløen, bak Munck-bygget, inn til der selve tunnelen skal gå. Samtidig skal det startes arbeid fra Arna-siden. Men selve anleggsarbeidet vil ikke starte før i 2014. Da må det komme langt større bevilgninger på det neste statsbudsjettet.

Velregissert lekkasje

Uken før statsbudsjettet ble lagt frem i oktober, ble media invitert til en storstilt budsjettlekkasje på jernbanestasjonen i Bergen.

Der møtte Audun Lysbakken (SV), Kjersti Toppe (Sp) og Magne Rommetveit (Ap) opp for å formidle det glade budskap: Med 50 millioner kroner vil arbeidet med den nye togtunnelen gjennom Ulriken starte neste år.

– Oppstartsbevilgning gjør at vi kan begynne i 2013. Det betyr at dobbeltsporet og det nye løpet i Ulrikstunnelen vil stå ferdig en gang i 2018 eller 2019, sa Audun Lysbakken på pressekonferansen.

Men, som en kilde i Jernbaneverket sier:

— Kanskje kommer samferdselsministeren over for å fyre av en salve uken før valget, men mer blir det ikke neste år. For det går mye penger med til forberedelser av en slik storsatsing på jernbanen.

- Holder tidsplanen

I dag sier Magne Rommetveit at han ikke ser bort fra at Jernbaneverket kunne klart å bruke litt mer enn 50 millioner neste år.

— Men hovedpoenget er at det har kommet en forpliktende oppstartsbevilgning. Man må uansett bruke neste år til forberedelser, anbudskonkurranse og lignende. Så kommer det selvsagt langt større summer til dette prosjektet i de kommende statsbudsjettene, sier Rommetveit.

— Prosjektet har stanset opp tidligere. Frykter du ytterligere forsinkelser?

— Nei, nei, nei. Dobbeltsporet skal være ferdig i 2018/19. Det står helt fast. Det er mulig at de ikke får startet med buldringen og boringen neste år, men prosjektet vil være godt i gang. Og vi stanser ikke en slik prosess underveis, sier Rommetveit.

Overbyr regjeringen

Opposisjonen er ikke like overbevist.

— Det er prisverdig at regjeringen nå vil starte arbeidet, men 50 millioner er altfor lite. Derfor legger vi 200 millioner i potten i vårt budsjett, sier Venstres nestleder og førstekandidat for Hordaland, Terje Breivik.

— Også vi har fått høre fra Jernbaneverket at de trenger langt mer penger for å komme i gang. Dobbeltspor gjennom Ulriken blir starten på at også bergensområdet får sitt intercitytog, nemlig til Voss, sier han.

BT vet at også Høyre i Stortinget pønsker på en måte å fremskynde togtunnelen mellom Bergen og Arna, når de legger frem sitt budsjett for valgåret 2013.