Trafikken har eksplodert på Operas nettside etter at gratisversjonen av nettleseren ble gjort tilgjengelig i desember.

— Vi er svært glade over den positive responsen som vi har fått over hele verden for Operas nettleser, sier selskapets sjef Jon S. von Tetzchner i en pressemelding.

I tilegg til to millioner nedlastninger fra selskapets og partneres sider har Opera sikret distribusjon av rundt 10 millioner kopier gjennom diverse magasiner og publikasjoner.

Satser på partnere Opera Software ønsker å vokse gjennom partnere og har inngått et samarbeid med blant annet nedlast-tjenesten Tucows for spredning av nettleseren. Selskapet har gjort flere strategiske avtaler det siste året og satser på å utfordre giganten Microsoft på flere fronter.

Operas nettleser skal blant annet legges inn på Ericssons nye ScreenPhone-telefon. Selskapet har i tilegg en samarbeidsavtale med lommePC-produsenten Psions og med operativsystemutvikler Be.(Origo)