• Veldig beklagelig, sier banken. Datafeil skaper kluss.

Er du kunde i Sparebanken 1 SR-Bank? Sjekk kontoen før du legger ut på påskehandel i dag.

En feil hos EDB Ergogroup gjør at mange bankkunder kan ha blitt trukket flere ganger for samme handel eller minibankuttak tidligere i uken.

— Vi vet at enkelte kan ha blitt trukket fem-seks ganger for samme tranaksjon. Dette er meget beklagelig, og vi gjør alt for å ordne opp, sier kommunikasjonsdirektør Thor-Christian Haugland i SR-Bank til aftebladet.no.

Sjekk saldo

En del som brukte bankkortet sitt onsdag, enten til å ta ut penger fra minibank eller betale for en vare, ikke fikk gjennomført tranaksjonen ordentlig.

Etter å ha prøvde flere ganger har det løst seg. Problemet er at for hver gang de ble avbrutt, ble transaksjonen registrert i banken.

— Det betyr at saldo er blitt redusert for hvert forsøk. Derfor er det flere som nå kan oppleve at de ikke har dekning på kontoen når de skal ut og handle, sier Haugland.

- Vi skal hjelpe

Han sier at dette er ubehagelig for banken, og at det skjer på et svært ugunstig tidspunkt på grunn av all påskehandel.

Banken legger nå ut informasjon om hvordan de rammede kundene skal forholde seg til problemene.

— Vi skal hjelpe folk som ikke har penger tilgjengelig som følge av datafeilen. Jeg vil også be folk bruke kredittkortet som reserveløsning, sier han.

Banken vet ikke hvor mange kunder som er rammet. At noen var rammet ble banken først klar over da det ble skrevet om det på Facebook og andre sosial medier.

Thor-Christian Haugland understreker at alle feilføringene vil bli rettet opp. Men at dataleverandøren EDB Ergogroup sier at det ikke kan skje før natt til onsdag.