I dag skulle Bergen fått besøk av to cruiseskip. De kom aldri.

Streiken blant losbåtførerne får store konsekvenser for dem som livnærer seg av cruiseskip og cruiseturister. Uten los har ikke skipene anledning til å komme inn til kysten.

Effekten var tydelig på det nokså folketomme Fisketorget fredag.

— For hver cruisebåt vi ikke får inn, så svir det litt på pungen. Langs hele kysten har cruisenæringen det tøft akkurat nå, sier Bent Unneland, daglig leder ved Fisketorget i Bergen.

- Fortsetter det, blir det ille

Han har foreløpig ikke tall på hvor mye torghandlerne taper, men sier at de skal ha en oppsummering mandag, der de skal se på omsetningen.

— Da vet vi litt mer om hvordan det har påvirket oss. Fredag er normalt en stor dag på Fisketorget, og det kommer en enda større dag i morgen. Så hvis dette fortsetter, blir det ille, sier Unneland.

Næringen i Flåm taper for eksempel flere millioner kroner daglig om streiken vedvarer, og Statoil kan måtte stenge Mongstad.

I en pressemelding fredag skriver European Cruise Council at de er bekymret over de negative effektene streiken har på cruisenæringen.

— Dersom dette fortsetter, vil Norge bli mindre attraktivt som cruisedestinasjon, sier styreleder Manfredi Lefebvre d'Ovidio.

Truer med å droppe Norge

Foreningen, som representerer de store cruiseoperatørene i Europa, skriver at de er klar over at cruisenæringen ikke er målet for streiken, og at de ønsker å samarbeide med norske myndigheter for å minimere konsekvensene.

— Men hvis det ikke er stabilitet i et land, er det vanskelig å inkludere destinasjoner derfra i fremtidig planlegging, sier d'Ovidio.

En av de store operatørene har allerede bestemt seg for å droppe Norge neste uke, skriver NRK.

BEKYMRET: Cruisenæringen er bekymret, og truer med å droppe Norge om streiken fortsetter.
TOR HØVIK