X-BOW med sin bakoverlente baug, slankere skroglinje og stort volum i forskipet ligner lite på tradisjonelle skip.

Men fartøyene med denne designen har vist seg å ha mange fordeler. Høyere fart i krevende værforhold, lavere forbruk av drivstoff og reduserte miljøutslipp er blant disse.

Delfiner og torpedoer

Designerne hos shipping-selskapet Ulstein Group på Sunnmøre hadde mange inspirasjonskilder under arbeidet med X-BOW. Store sjødyr som hvaler og delfiner var blant disse. Det var også gamle krigsskip og torpedoenes form.

Navnet X-BOW er ikke tilfeldig valgt. X står for "axe" det vil si øks på norsk. Skip med X-BOW-design kløyver nemlig bølgene slik at støy og vibrasjoner reduseres.

Det blir mindre motstad og mykere bevegelser. Slag, vibrasjoner og opp-og-ned-bevegelser blir vesentlig redusert. Det blir også mindre sjøsprøyt.

Behagelig for mannskapet

Det fører til at reisen blir sikrere og mer behagelig for mannskapet. Ulstein opplyser også at de har fått mange positive tilbakemeldinger fra mannskapet ombord på skip med X-BOW-design.

Kapteinen på plattformforsyningsfartøyet Blue Fighter har blant annet uttalt:

– Med 3-5 meter møtende sjø kan skipet lett holde en fart på 12-13 knop uten av komforten om bord går ned. De andre skipene må redusere farten til 7-8 knop.

Solgt 60 design

Blue Fighter er langt i fra det eneste X-BOW-skipet. Det første skipet med denne nye baugen Bourbon Orca ble levert fra Ulstein til Bourbon Offshore Norway i 2006, og opererer i dag for Hydro/Statoil fra Mongstad.

Siden er det solgt 60 design med X-BOW, noe Ulstein er strålende fornøyd med. 35 er bygget og levert av Ulstein selv eller av verft i land som Kina, Dubai, Brasil og Spania. Dette handler om ankerhåndteringsfartøy, plattformforsyningsfartøy, konstruksjonsskip og seismikkskip.

Ulstein har ikke selv kapasitet til å bygge til alle som ønsker X-BOW-skip og salg av skipsdesign er derfor en viktig del av Ulsteins forretningside.

Interesserte kinesere

Ikke minst er kineserne interessert i det norske designet. X-BOW stod øverst på handlelisten da den kinesiske verftsgruppen Sinopacific gjorde avtaler for 1,5 milliarder kroner i Norge i fjor.

– Ingen land kan konkurrere med det som norske selskaper kan levere av innovativ design og høyteknologisk utstyr til de mest avanserte offshorefartøyene uttalte Sinopacific-sjef Simon Liang til Aftenposten i desember i fjor.

Designet er har blitt hedret både i inn— og utland. Blant annet er flere X-BOW-skip nominert eller utnevnt til Ship of the Year og ble også i 2005 kåret til årets Ingeniørbragd av Teknisk Ukeblad.