En fullbooket cruisesesong kan medføre store utfordringer for rederier og kaieiere. De skipene som ikke får plass ved kaien ved anløpsstedene, må nemlig frakte tusenvis av passasjerer til og fra med lettbåter.

Nå har gründerne i Cruise Ventures kommet med en løsning som strengt tatt noen burde funnet opp for lenge siden.

Den sammenleggbare og mobile flytebryggen Seawalk gjør kostbare og miljøforstyrrende kaianlegg av betong overflødige.

— Konseptet er unikt i verdenssammenheng, og vi merker allerede stor intresse fra den internasjonale cruisenæringen, sier Ole Heggheim, styreformann i Cruise Ventures, som holder til på Veitastrond i Luster.

Storbesøk til helgen

Ideen ble unfanget av Asbjørn Nes for noen år siden, og patentert i fjor.

INTERNASJONAL INTERESSE: Seawalk vekker interesse i den internasjonale cruiseindustrien. I vår ble oppfinnelsen omtalt av bransjens ledende nyhetstjeneste Seatrade Insider.
Faksimile: Cruise Ventures

Mandag ble det første eksemplaret av Seawalk testet ved cruisehavnen i Skjolden. Lørdag er det duket for den store ilddåpen, når selveste Queen Elisabeth knytes fast til flytebryggen. Antall passasjerer på den britiske majesteten er mellom to og tre tusen.— Seawalk tar unna minst fire tusen passasjerer i timen. Sett i forhold til å kjøre passasjerene til og fra kaien med lettbåter er tids- og miljøbesparelsene enorme, sier Heggheim.

Også på økonomibiten er sparepotensialet stort.

— Seawalk koster under halvparten så mye som en fast betongkai, sier styreformannen.

- Dette tar av

Oddvar Røysi, havneeier i Skjolden, har både investert i utviklingen av Seawalk, og kjøpt prototypen for drøye 20 millioner kroner.

Røysi sier det er flere grunner til at han valgte å gå inn i prosjektet.

— Det er et lokalt selskap, som vil bevare og kanskje skape nye arbeidsplasser. I tillegg har vi den økonomiske biten, sier han.

Foretningsmannen sier Skjolden vil oppleve en betydelig vekst i cruisetrafikken i årene fremover.

— Vi har allerede booket 44 skip til neste sesong, mot 22 i år. Syv av disse er dobbeltbookinger, noe som betyr at vi trenger å ta Seawalken i bruk, sier han, og legger til at han tror interessen fra de store internasjonale aktørene vil ta av i tiden fremover.

— Seawalk vil bli et lokalt industrielt eventyr i Luster. Jeg er ikke i det minste tvil om det, sier Røysi.

Utviklet på dugnad

Røysi er ikke i tvil om at produktet vil slå gjennom internasjonalt.

— Det er betydelige summer å spare, all den tid detkoster mellom 70 og 120 millioner kroner å bygge ut et kaianlegg, sier Røysi, som tror Seawalk blir en del dyrere i det åpne marked enn prisen han betalte.

— Det er lagt ned mye dugnagsarbeid i det første eksemplarer, forklarer han.

STORE DIMENSJONER: Seawalk har kapasitet til å ta unna minimum 4.000 passasjerer i timen.
Cruise Ventures