— Nordfjord og Stryn har tradisjon innen konfeksjonsindustri. Så lokale røtter spillere nok en rolle. Men i første rekke handler suksessen til Moods of Norway om Peder og Simen. De har en entusiasme og energi i alt de gjør, en evne til å begeistre som er helt enestående, sier Fardal.

Hun sikter til de to gründerne Peder Børresen (34) og Simen Stålnacke (36).

Solide tall

Signy Fardal er ikke bare moteekspert, hun er også oppvokst i Sogn og kjenner fylket godt.

- Du mener altså at Moods of Norway like godt kunne oppstått andre steder i landet?

— Ja. Av de to gründerne er det bare Simen som er Stryn-gutt. Det helt avgjørende for at Moods of Norway i dag er blitt et velfungerende og i høyeste grad lønnsomt motehus er deres egenskaper, ikke hvor de har etablert bedriften.

sya6c261.jpg

Fjorårsregnskapet viser meget solide tall og en sterk vekst. Omsetningen ble på 291 millioner kroner, og rundt hver tredje krone er rent overskudd. Etter dette året tar eierne ut over 49 millioner kroner i samlet utbytte. For Børresen og Stålnacke, som hver eier 27,7 prosent, betyr det mellom 14 og 14 millioner kroner inn på hver sin konto før skatt. Det samme får Jan Egil Flo, som også eier 27,7 prosent, mens daglig leder Nils Are Karstad Lysø, Stefan Dahlkvist og Jørn Peder Sætre har mindre eierposter.Moods of Norway ble etablert som et selskap med delt ansvar i 2003 og ført videre som et aksjeselskap i 2005. Innskutt aksjekapital den gang var 100.000 kroner. I dag er selskapets egenkapital bokført til 55 millioner kroner.

Døgnflue

Klærne selges både gjennom enge butikker og i engros til eksterne butikker, i tillegg til nettsalg. I fjor åpnet de egen butikk i Los Angeles, og har konkrete planer for etablering på Manhattan i New York. Ifølge selskapet selv vokser salget nå raskere i USA enn i Norge.

— Det er ikke lett å spå om sjansene deres på det amerikanske markedet. Men noe av det de markedsfører seg på er det genuint norske, og det er eksotisk i USA.

- Motebransjen er tøff. Risikerer Moods of Norway å bli en ny døgnflue?

— Nei, jeg tror absolutt ikke det. Helt siden de kom feiende inn og vant pris for sin herrekolleksjon med sterke farger og mønster på Oslo fashion week har de vist at de greier å skape klær som det norske markedet vil ha. Moods of Norway har tilført noe nytt til norsk motebransje, og det blir kjempespennende å følge deres utvikling i USA, sier moteekspert Signy Fardal.

Moods of Norway AS 2011 2010
Driftsinntekter 291,1 208,2
Driftsresultat 95,2 75,8
Resultat før skatt 96,1 76

Alle tall i millioner kroner

MOTEKSPERT: Signy Fardal.
SCANPIX