Av disse vil det trengs 26 900 passasjerfly med plass til over 100 passasjerer, samt 900 fraktfly. Det går frem i en fersk markedsprognose fra flyprodusenten, skriver Adressa.no.

Hvis prognosen holder, betyr det at det må bygges nesten fire fly per dag de neste 20 årene.

20 milliarder kroner

I dag finnes det rundt 15.000 fly som frakter passasjerer eller gods. Den totale flyflåten i 2030 vil ifølge Airbus være 31.500. Det betyr at flere gamle fly også vil bli byttet ut i perioden.

De nye flyene vil ha en verdi på rundt 20 milliarder kroner.

Flere større fly

Flyprodusenten mener selv at store, miljøvennlige, fly er fremtiden. Disse skal spesielt benyttes i den forventede økningen i flyvninger mellom de store byene.

Airbus' hovedkonkurrent, amerikanske Boeing, har de siste årene uttalt at de tror trenden vil gå vekk fra storflyene, og at trafikken heller vil bevege seg over til flere avganger på mellomstore fly.

I beregningene fra Airbus ligger det også at det i perioden vil komme en kraftig økning i antall megabyer som er større enn ti millioner innbyggere. Mens det i dag finnes 37 slike, tror Airbus verden vil ha 87 megabyer i 2030.

Selskapet anslår at hele 90 prosent av langdistanseflyvningene vil bli foretatt mellom disse disse.

India vokser mest

Den største økningen i etterspørselen etter nye fly mener man vil komme i India, med en vekst på 9,8 prosent.

I Kina forventer selskapet 7,2 prosent etterpørselvekst, mens veksten i Vest-Europa anslås å ligge på gjennomsnittlig 7,5 prosent.