— 2009 var et dårlig år, i fjor lappet vi skroget og i år regner vi med å tjene penger igjen, sier daglig leder Arne Dyngeland i Royal Transport AS.

Næringsbarometeret for Hordaland og Sogn og Fjordane, som legges frem i dag, viser at pilene for næringslivet på Vestlandet peker oppover.

Over 60 prosent av bedriftene venter økt omsetning i 2011, og nærmere 40 prosent melder at verdien på dagens ordrebeholdning er større enn for ett år siden.

Høyere aktivitet

Transportbedriften på Straume merker også at lyset i tunnel blir stadig klarere.

— Vi er en bransje som er avhengig av aktiviteten i næringslivet for øvrig. Går det trott for industrien, får vi problemer i transportsektoren også.

Arne Dyngeland har for lengst registrert både jevnere og høyere aktivitet i bergensregionen, med flere større utbygginger.

— Vi merker tydelig at industrien er på vei opp igjen. Tradisjonelle bedrifter, som har slitt de siste årene, begynner å få bevegelse i ordrene igjen, og da øker også oppdragene for transportbransjen, sier han.

Ser lyst på fremtiden

Ifølge Dyngeland vil oppturen først og fremst merkes fra andre kvartal og utover.

— Første kvartal er alltid litt vanskelig. Det er en kostbar tid å drive transport på, med snø og is, og vi får gjennomført mindre på den tiden vi har til rådighet. Derfor taler alt for at vi får det bedre utover året.

- Er dette starten på flere gode år fremover?

— Det er vanskelig å si noe konkret om, men så lenge renten er såpass lav og finanskostnadene holdes nede, har vi gode grunner til å se lyst på fremtiden, sier Arne Dyngeland i Royal Transport.

Omfattende undersøkelse

Næringsbarometeret bygger på statistikk, intervjuer og ferske undersøkelser hos 1100 bedrifter i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Hovedkonklusjonen er at næringslivet på Vestlandet går i positiv retning. Samtidig melder 15 prosent av bedriftene at de har ledige stillinger som følge av problem med å rekruttere rett kompetanse.

Det er spesielt stor mangel på arbeidskraft innen ingeniørkompetanse.

NITO (Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer) har for lengst fått inn varsler om at ingeniørmangelen er påtagende.

— Antall permitterte og arbeidsledige ingeniører går kraftig tilbake, samtidig som vi merker en stadig større etterspørsel etter ingeniørkompetanse, sier NITO-president Marit Stykket.

Næringer på Vestlandet og f.eks. på Kongsberg er vanligvis blant de første i landet til å varsle behov for flere ingeniører når markedet tar seg opp.

— Slik er det denne gangen også, sier Marit Stykket.

Ser du lyst på fremtiden?